Ulykkelig kærlighed

Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.

Kære BørneTelefonen, jeg har virkelig brug for hjælp.

Det hele startede med at jeg rejste til min landsby i Tyrkiet her i sommers, jeg havde ikke været der i 7 år. Jeg har en granfætter som bor der, på det tidspunkt jeg rejser til Tyrkiet denne sommer.

Mig og min granfætter har aldrig rigtig haft ordenlig kontakt til hindanen, men i landsbyen tilbragte vi noget tid sammen, og vi nød begge selskabet.

Vi skrev sammen hver evig eneste dag, og blev tættere og tættere. Min sidste aften i landsbyen, kommer han forbi og vil sige farvel med sine forældre. Jeg får et dejligt kram, og efter jeg fik sagt farvel løb jeg ind på toilletet og græd som en sindsyg, der fandt jeg ud af at jeg virkelig elskede ham.

Da jeg rejste tilbage til Danmark, spurgte han mig om hvad han enlig betød for mig, og jwg svaret at jeg er forelsket i ham og virkelig elsker ham. Han blev glad og sagde at han også elskede mig osv men at vi må holde det meget skjult så ingen fra familien opdager noget, da vi kommer fra en kultur hvor dette ville være forkert at i denne alder.

Vi facetimede tit og skrev sammen hverdag, og det gjorde mig ulykkelig ikke at kunne se ham i real life.

Jeg savnede han UBESKRIVELIGT. men her i mandags tog han til dk med sin mor for at besøge noget familie medlem (og min familie). Vi var begge hjemme hos mine bedsteforældre igår, og han gav mig en masse tegn på at han stadig elskede mig, ved at tage i min hånd og kramme mig ufatteligt hårdt( som han også gjorde i Tyrkiet)

Idag var han så hjemme hos mig, for at sige farvel med sin mor. Vi tilbragte nogle få minutter alene i køkkenet, hvor vi drillede og krammede hindanen lidt.

Jeg har sig lige sagt farvel til ham, da han skal rejse på fredag og bo anden familie og leve et nyt liv i et andet land.

Problemet er at jeg IKKE har lyst til at miste ham overhoved, men det er også skide hårdt at han skal bo i et andet land og vide at jeg måske først kommer til at se ham igen om nogle år.

Han er min første kærlighed, og jeg føler at jeg mangler et stykke af mit hjerte, efter han forlod os. Jeg har grædt så meget over at jeg savnede han i Tyrkiet, men denne gang er det anderledes, da han skal flytte, (og vi kommer aldrig til at besøge hans familie osv, af andre grunde).

JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE, JEG KAN IKKE GLEMME HAM, OG JEG ELSKER HAM AF HELE MIT HJERTE.

jeg føler at jeg er ved at blive skør, mine veninder har været ved min side gennem det hele, men det er simpelhen umuligt at være glad uden ham

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige pige

Det kan være både fuldstændig vidunderligt at være forelsket, og så fuldstændig ulykkeligt, sådan som du beskriver det her, så fint og ærligt.

Din allerførste store kærlighed og så er den bare også så besværlig og måske virker den helt umulig for dig. For I bor ikke i samme land og der er din kultur, der måske ikke lige godtager jeres forelskelse? Sådan ser det i hvert fald ud, i dine øjne og din granfætters øjne.

Jeg tror mange kan genkende en sommerforelskelse. Man møder en på ferie, som man har det rigtig rart med. Man har fri, ingen forpligtigelser, ingen stres og jag. Man kan bare nyde solen, varmen og den person man er blevet forelsket i. Og så BUM, er ferien slut, man skal hjem til hverdag og skole igen og måske ikke se personen mere. Det er SÅ hårdt, for alt det dejlige bliver man nødt til at tage væk fra.

Og blev man tæt på det, ville der også komme en hverdag, med skole, pligter, venner og familie. Måske ville forelskelsen blive anderledes, når det var hverdag igen? Måske du kan følge mig i det?

Men lige nu sidder du med mange skønne og dejlige følelser for din granfætter, og de er gengældt. Men I er langt væk fra hinanden, så hvad gør du nu?

Jeg vil foreslå dig, at du bevarer kontakten til din granfætter, sådan som I hidtil har gjort. Altså skriver sammen og snakker sammen via facetime. Uanset din kultur og din families holdning til jeres kontakt, så har du ret til privatliv og til at have kontakt med din granfætter.

Det burde jo være en dejlig tid for jer, hvor I blev støttet af jeres familie. Støttet til at være forelskede og støttet til at bevare jeres kontakt. Det kan sagtens være at afstanden betyder, at det bliver svært at holde følelserne ved lige. Men lige nu er følelserne der, og de er der meget stærkt for jer begge to.

Det er helt naturligt og menneskeligt, at blive forelsket og føle sig tiltrukket af et andet menneske. Så jeres forelskelse er der ikke noget forkert i. Heller ikke juridisk. Han er din granfætter, så jeres familierelation, er så langt ude biologisk, så der intet er til hindring for, at I må være sammen. Måske endda en dag blive forlovet og gift og leve sammen som I ønsker. Det er kun hvis man er forældre/barn eller søskende man ikke må blive gift med hinanden.

Dine forældre har stadig myndigheden over dig, indtil du fylder 18 år, men de kan ikke nægte dig et privatliv eller nægte dig at have kontakt til din granfætter. Det er en rettighed du har.

Men nu har din fætter bedt dig om, at I holder det hemmeligt, fordi han også er bange for reaktionerne fra familien. Det tænker jeg må være rigtig svært, især når man bare bobler over, af forelskelse og kærlighed, som I begge to gør lige nu.

Jeg synes det er godt, at du snakker med dine venner om det, så du ikke skal gå rundt med alle dine følelser alene. Er der også mulighed for, at du snakker med andre fx din mor, en moster/faster eller måske et andet familiemedlem? Måske du kan finde modet til at fortælle, at du er blev forelsket og spørg hvordan hun/han kan hjælpe dig med I ses igen? Måske også baner vejen for jer, i forhold til familien?

Jeg vil også foreslå dig at tage kontakt til det der før hed etniskUng og som nu hedder Red. De er eksperter omkring din situation, hvor kultur og religion kan have en negativ konsekvens for din mulighed for udfoldelse. De vil kunne rådgive både dig og din familie omkring dine rettigheder og din mulighed for at udfolde dig som ung i Danmark.

Du finder deres hjemmeside og kontaktoplysninger her: Red Rådgivning
Du er anonym når du henvender dig, præcis som du er anonym her hos os.

Så ønsker jeg for dig, at du får mulighed for at være forelsket og have kontakt med din granfætter, uden forhindringer fra familien.
Det er stærkt af dig at skrive herind og jeg tror du kan bruge den styrke, til at få stillet op for dig selv og dine rettigheder.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.