Brev
Tiltrukket af voksne kvinder
Hej BørneTelefonen, jeg er en pige på 16 år
Ligeså længe jeg har været bevidst om mig selv som et seksuelt væsen (dvs. siden 10-11-års alderen), har jeg følt mig tiltrukket af voksne kvinder. Både nogle i starten af 20’erne og helt op omkring de 60-65 år. Alle de kvinder, jeg gennem tiden har kastet min kærlighed på, har været nogle meget stærke personligheder oftest med en eller anden autoritets-status over for mig og/eller andre. Det har både været kendte personer og folk fra mit eget liv som danselærere, lærere eller andre voksne.
Jeg er i tvivl om, hvad det egentlig er jeg føler for de her kvinder. Er jeg bare dybt fascineret af dem eller forelsket i dem? Synes det er svært at skelne imellem. Det er egentlig ikke fordi jeg ser mig selv som lesbisk. Ser mig faktisk ikke som noget specielt. Jeg er nemlig også meget glad for drenge, har både været kærester med nogle og i seng med en pæn del også. De skal bare helst være på min egen alder eller omkring 20’erne. Ved ikke hvorfor jeg har det sådan.
Jeg har selv gået og spekuleret rimelig meget over hvordan jeg har det og hvorfor. Normalt ville man jo tænke, at det måske er fordi jeg mangler noget fra mit forhold til min egen mor. Men min mor og jeg har et super godt forhold. Der er godt nok en del ting jeg ikke fortæller hende, og omvendt, men jeg er ikke i tvivl om at jeg er hendes kæreste eje. Hun er selv en stærk personlighed, der har været noget for virkelig mange (udsatte) unge mennesker igennem hendes arbejde som skolelærer. Jeg beundrer hende utrolig meget og elsker hende overalt på jorden. Vi har ikke sådan et pusse-nussede mor/datter-forhold. Hun er nærmere som en mentor for mig samtidig med at være en god veninde. Altså på den rigtige måde, der er ikke nogen tvivl om hvem der bestemmer. Nogle gange synes jeg hun er hård ved mig, men hun er den bedste støtte jeg kunne ønske mig gennem tilværelsen.
Med hensyn til de der kvinder. Det er ikke fordi jeg har helt vildt meget lyst til at have noget med dem at gøre seksuelt. Det er heller ikke fordi jeg ikke vil det – hverken eller, svært at forklare. Når jeg “fantaserer” om dem, eller hvad man nu skal kalde det, er det mest noget med at de er mine virkelig tætte veninder og at vi måske har noget lidt kørende ved siden af. Det virker bare spændende på en eller anden måde. Jeg har været i seng med en pige, men hun var på min egen alder. Altså det føltes meget normalt, det er min gode veninde.
Dette her er ikke noget der går mig på eller jeg er frustreret over. Undrer mig bare nogengange, og ville gerne høre nogle andres tanker omkring det. Ved godt I ikke kan komme med et decideret svar, men det er egentlig heller ikke det jeg har brug for.
Venligste hilsner fra mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Du har gjort dig mange gode og kloge tanker. Når man kommer i puberteten og begynder at blive mere bevidst om sin egen identitet, kan det være enormt svært at skille følelser og tanker fra hinanden. Du er slet ikke alene med din tvivl i forhold til, om noget er en fascination, en forelskelse eller om det er seksuel tiltrækning. Nogle gange er det én af tingene, andre gange er det måske flere af tingene på samme tid.
Det er slet ikke ualmindeligt at føle sig draget af voksne, som virker stærke, støttende, omsorgsfulde og trygge. Der er f.eks. mange, der oplever, at de føler sig lidt forelsket eller fascineret af en lærer i løbet af deres skoletid. Der kan være mange grunde til, at man bliver fascineret eller tiltrukket af et andet menneske. Det lyder som om, at de kvinder, du bliver fascineret er nogle enormt seje kvinder, man kan finde mange gode grunde til at se op til. Der behøver ikke at være andet i det. Nogle gange kan en fascination være helt altoverskyggende. Man kan have lyst til at vide alt om personen - Google vedkommende. Og som du selv skriver: Ens bedste fantasi kan handle om, at man er veninder eller meget tæt inde på livet af personen. Det er heller ikke mærkeligt, at man har nogle tanker eller fantasier, der også kan have en seksuel karakter. Det betyder ikke nødvendigvis, at du er lesbisk eller biseksuel. Det kan godt være, at man er dét, og at det også er dét, det handler om, men man kan også have den slags fantastiser, fordi det er noget, der ville gøre, at man var endnu tættere på personen!
Det kan godt tage noget tid at finde ud af, hvad man ’er til’ – seksuelt og parforholdsmæssigt. Det er også noget, der kan ændre sig hele livet. Selvom det kunne være rart, hvis man bare vidste, hvad man var til, er det en god idé at prøve at have en masse tålmodighed med sig selv og mærke, hvad man føler og hvornår. Når man bliver forelsket, er man sjældent i tvivl.
Det kan være rart at snakke med nogen om alle de tanker og følelser, der kan flyve rundt i hovedet på en. Det lyder som om, du har et godt forhold til din mor, så det kan være, du har lyst til at vende nogle af tankerne med hende? Det kan også være, at det ville være godt at vende det med en veninde? Som du skriver, er det ikke alt, man behøver snakke med sin mor om, hvis man ikke lige synes, man har lyst til det, så det her kunne sagtens være sådan et emne, man starter med at snakke med en tæt veninde om.
Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil meget gerne vende alle tankerne med dig og snakke mere om forelskelse, fascination og fantastiser, og om hvordan man kan kende forskel på de forskellige ting.
Jeg håber, du fik lidt ud af at læse svaret her. Du er i hvert fald slet ikke alene med dine tanker – bare dét kan være rart at vide.
De bedste hilsner
BørneTelefonen