Brev
Stalker ?
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg er så elendigt omkring kærlighed ¨så det er helt forfærdeligt! Jeg er stødt ind i det problem, at jeg hører folk kalde mig en stalker. Jeg ved godt hvorfor, men det menes slet ikke på den måde.
Jeg er som sagt totalt dum omkring kærlighed, og det jeg gør når jeg bliver “forelsket” samler jeg en hel masse oplysninger omkring personen. Tit så kan jeg ikke holde min mund lukket og siger en personlig oplysning omkring personen. Det kan være om hvor han bor, hans fødselsdato og alt det der hører med. Og så tror folk at jeg stalker vedkommende som hvilket ikke er det jeg gør! Når personen deler en oplysning i en samtale eller noget samler jeg den selvfølgelig op og printer den ind i hjernen. Jeg gør intet andet og er bange for om det er et problem ?
Er der noget galt med at vide en del om personen ? Virker det forkert eller noget ? Jeg har før oplevet det samme med en anden person og det endte med at han stoppede.. Jeg ved så ikke om det var på grund af mig.
Men spørgsmålet er: Virker det jeg gør forkert ? Stalker jeg andre mennesker på den måde eller hvad ? Det er jo den måde jeg viser min kærlighed på, men virker det for uhyggeligt ?
Kærlig hilsen den 13-årige pige
Jeg håber i vil svare for jeg ser personen 3 gange om ugen, så det ville være rart med et hurtigt svar 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige Når man bliver forelsket, så bliver man automatisk super nysgerrig på fyren (eller pigen) og man vil gerne vide rigtig meget om den man er vild med. Det er helt naturligt. Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, hvem det er der synes at du ’stalker’ ham du ser. Er det ham selv? Hans venner? Dine venner og veninder? Jeg synes måske, at den eneste der rigtig kan udtale sig om det, er ham du ser og ligeledes er det også ham der må afgøre, hvordan han har det med det, hvis han synes det er okay at du finder informationer om ham og måske endda bliver lidt smigret af det, synes jeg ikke der behøver være store problemer for dig, men modsat, hvis han ikke bryder sig om at du ved en masse om ham på forhånd, så kunne du måske prøve at ændre lidt på nogle ting. Du beskriver, at det er noget du altid har gjort og det får mig til at tænke på,  at så kunne det måske netop være interessant at prøve at lade være og se, hvordan dét så føles. Og mon ikke du får informationerne alligevel hen ad vejen? Måske af fyren selv og det kunne måske endda være spændende for ham, selv at fortælle dig detaljer om sit liv, tænker jeg. Jeg synes det vigtige her er, at når man er 13 år og måske ikke har så meget øvelse i kærlighed, så må man prøve sig frem og ikke låse sig fast til én måde at prøve kærligheden på. Kærlighed er øvelse og der er stort set ikke noget rigtigt og forkert, så længe man har fokus på, at respektere sig selv og hinanden og ærligt taler om sine tanker og følelser. Kærlig hilsen BørneTelefonen