Brev
Sød pige
Kære BB,
jeg har et lille problem.
Der er den her mega dejlige og skønne pige, som jeg rigtigt godt kan lide.
Men jeg ved ikke. hvordan jeg skal få spurgt hende hvem hun kan lide, eller om hun kan lide mig.
Jeg er virkeligt genert, og tør ikke snakke til hende.
Så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg få hende til at kunne lide mig eller spørge hvem hun kan lide.
Kh Drengen
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 Hvor lyder det dejligt, at kende en rigtig sød pige, at gå og kigge til og måske være lidt forelsket i? Det er helt naturligt, at man rigtig gerne vil vide om ens tanker og følelser er gengældt, så jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil vide, hvem hun kan lide og om hun kan lide dig. Jeg synes det er helt vildt sejt, at du har tænkt dig at følge dine følelser og din interesse for den mega dejlige og skønne pige og måske finde mod til at tale med hende, selvom du fortæller at du føler dig virkelig genert. Du er bestemt ikke den eneste dreng der mærker genertheden når man godt kan lide en pige – og piger bliver altså også rigtig tit generte, når de kan lide en dreng. Det kan også være i andre situationer, at genertheden kommer på besøg, kender du måske også det? Det er der ikke noget som helst mærkeligt i og den må gerne være der, men der skal også være plads til at invitere modet til at fylde og det har du allerede gjort ved at skrive ind til os. Ros til dig for det! Det er godt gået. Jeg tænker på om du har været i nogle situationer hvor du har prøvet at gøre noget, selvom genertheden fyldte i dig? Hvor modet fyldte mere end genertheden? Måske du kan bruge det til at tale med pigen?
For at starte lidt forsigtigt kan du forsøge at få øjenkontakt med hende og sende hende et smil, det kan ofte være en god måde at vise man er interesseret og skabe lidt mod til senere at tale sammen. Jeg vil anbefale du går ind på vores hjemmeside via dette link http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.apsx, her finder du blandt andet nogle scoretips, som du måske kan bruge.  Jeg bliver nysgerrig på, hvor du kender pigen fra? Er hun fra klassen eller skolen? Eller? Jeg tænker nemlig på, at nogle gange kan det være en god ide, at starte med at tale om eller spørge til noget, som I har til fælles. Noget I begge kender eller godt kan lide. Hvis man blot kaster sig ud i at spørge til, hvem hun kan lide, kan det måske forskrække hende lidt. Jeg tænker også på, om hun kender dig og ved hvem du er, eller om hun slet ikke kender dig endnu? For så kunne du jo starte med at præsentere dig selv og indlede en lille samtale på den måde. Eller kender du måske nogle af hendes venner eller veninder? Så kunne det være I kunne samles i en lille flok og så tale sammen der, så det ikke kun er jer to alene ved første møde. Eller du kunne skrive til hende, måske en sms?
Har du mon talt med nogle af dine venner om hende eller om, at der bare er en du rigtig godt kan lide? Måske de har nogle gode forslag til, hvad du kan gøre? De kender dig men måske også pigen og kan derfor komme med nogle helt præcise forslag til, hvad du kan sige eller gøre? Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg ønsker dig held og lykke med den mega dejlige og skønne pige.Kærlig hilsen Børnetelefonen