Brev
Skyldfølelse
Jeg er en dreng på 13 år.
Jeg har en sød kæreste som jeg elsker meget højt. Problemet er at jeg føler en voldsom skyld, da der er en anden pige der har sagt kun godt kunne lide mig. Jeg har haft følelser for hende i fortiden.
Det er svært fordi når hun taler til mig føler jeg stadig en hvis varme indeni. Men har det virkelig dårligt med det fordi jeg elsker min kæreste meget meget højt. Føler bare en skyld der rammer mig meget hårdt.
Hvad skal jeg gøre. Vil jo ikke miste min kæreste men kan ikke styre mine tanker
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Jeg forstår godt, at du føler det er forkert at tænke på andre piger, når du har en kæreste. Det er dog helt normalt og noget næsten alle oplever på et tidspunkt mens de er i forhold. Så længe du ikke reagerer på det, skal du ikke have dårlig samvittighed eller føle at du er din kæreste utro.
Måske kan du mærke forskel på de følelser du har for din kæreste, og hende den anden pige? De følelser du har for din kæreste er måske lidt dybere og mere kærlige. Og dem for pigen er måske mere varmen og det, at man også kan føle sig forlegen, når hun siger, at hun godt kan lide dig. Mon du kan mærke forskel på følelserne mellem din kæreste og pigen?
Det er vigtigt, at du mærker efter, hvad der føles rigtigt for dig. Føles det på et tidspunkt rigtigt at gå fra din kæreste til fordel for den anden pige, er det godt, at du er ærlig over for din kæreste og fortæller hende det som det er.
Det kan godt være hårdt. Men jeg tænker, at det ville være godt for jer, hvis det sker mellem jer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen