Brev
Skal, Skal ikke?
Hej BB.
Jeg er lige kommet ud af et laaaangt forhold på et år.
Det er knap en måned siden jeg slå op og nu er jeg altså blevet forelsket i en anden som er rigtig rigtig gode venner med min eks. Vi går alle sammen i klasse sammen så vi ser hinanden næsten hver dag.
Der er en ting til jeg bliver på en måde jaloux når jeg ser min eks snakke med andre piger.
Er det så ok for mig at få en ny kæreste?
ps. Ham jeg er forelsket i kan også godt lide mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Det er altid dejligt at mærke forelskelse og være fyldt af de følelser, som følger med en forelskelse. Og vi styrer ikke altid selv, hvem vi bliver forelsket i og om det mon lige er så fornuftigt...
Det er der måske nogle som vil mene, det ikke er i dit tilfælde, men de er jo ikke dig...Det er dig, som skal mærke efter og selv vurdere om du synes, det er okay dels at være kæreste med din ekskærestes rigtige gode ven, men mere vigtigt er måske at mærke efter om du er klar til at være i et nyt forhold?
Jeg tænker, at det er vigtigt at vise respekt og tage hensyn til din ekskæreste uden at det nødvendigvis skal være hans beslutning, om du og hans ven skal være kærester eller ej.
Nu hvor du er så heldig, at du ved I begge to godt kan lide hinanden, kunne det mon så være en mulighed at han (din ekskærestes ven) tog en snak med din ekskæreste om, hvordan de to som venner har det med at være kærester med hinandens ekskærester? Det kan også være mere, at han fortæller ham, at I er forelskede i hinanden og egentlig godt kunne tænke jer at blive kærester.. men at det samtidig er vigtigt for ham at bibeholde venskabet med din ekskæreste (hvis det altså er det..) og du lyder heller ikke til at ville gøre din ekskæreste ked af det, nu hvor I alle sammen er sammen hver dag i klassen...Tror du de to venner kunne tage sådan en snak? Hvordan tænker du, at din ekskæreste vil reagere på sådan en snak?
Nogle gange har vi lidt en fornemmelse af, hvordan vores venner eller ekskærester reagerer, men de kan jo reagere modsat og overraske os både negativt og positivt med deres reaktioner... Måske skal I være forberedt på, at han kan reagere med skuffelse over du valgte ham fra og nu vælger hans ven? Måske bliver han lidt vred på jer begge? Måske vil han synes det er rigtig hyggeligt og dejligt for jer? Det er ikke til at sige på forhånd.
Måske har både du og ham du er forelsket i en fornemmelse for hvordan han vil reagere?
Du fortæller meget kort, at du kan mærke noget som måske er jalousi, når din ekskæreste taler med andre piger – det tror jeg, du skal tage som et tegn på, at du er god til at mærke dig selv og samtidig tænke over, hvorfor du mærker det du gør. Måske kan man også forstå det som et tegn på, at du har haft en rigtig dejlig kæreste i et år og det betyder måske stadig lidt for dig, hvem han giver opmærksomhed?
Sådan tror jeg, at rigtig mange – både piger og drenge – har det med deres ekskærester. Det er ikke altid et billede på om man er klar til et nyt forhold, men hvis du bliver mere optaget af hvem han taler med, så kan du måske tænke lidt i, hvorfor det er vigtigt for dig...?
I kan også droppe snakken med din ekskæreste og bare springe ud i, at I er forelskede og gerne vil være kærester.. og så må han forholde sig til det, når han finder ud af det.. Man kan altid prøve at sætte sig selv i hans sted og tænke på, hvordan kunne jeg godt tænke mig at det blev gjort, hvis nu det var din veninde, som stod i samme situation.. skulle hun så snakke med dig først eller var det okay, at de bare begyndte at blive kærester?
Jeg håber, at I finder frem til en løsning, så I kan bevare en god stemning imellem jer.
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.