Prævention og forvirrelse omkring sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Der findes nærmest ikke noget bedre end at være forelsket i en kæreste, som man føler sig tryg ved og har lyst til at være intim med. Ofte kan man være så høj på al den lykkefølelse, at man glemmer at være fornuftig og beskytte sig, men sådan er det ikke for jer: I bruger både kondom, og du er opmærksom på andre præventionsformer mm. Det er dog stadig en ny verden, der har åbnet sig, og jeg kan godt forstå, at du kan føle dig forvirret og lidt usikker på, hvad der egentlig er det bedste at gøre.

At fortsætte med at bruge kondom er bestemt en mulighed. Kondom er godt, fordi det beskytter både mod graviditet og kønssygdomme. Jeg ved dog fra mange andre unge piger, at på et eller andet tidspunkt glipper det med kondomet (de løber tør for kondomer, der går hul på det eller de vil ikke bruge tid på at finde det frem osv.). Af den grund kan p-piller være en rigtig god løsning, når man er i et fast forhold.

Rigtig mange piger i din alder er på p-piller, så det vil din læge (og formentlig heller ikke din mor) ikke synes var spor mærkeligt, at du bragte på banen. For at starte på p-piller skal man have en tid hos sin læge, og du vil her have rig mulighed for at snakke om eventuelle bivirkninger. Der findes mange forskellige slags p-piller, og lægen vil kunne hjælpe dig med, hvilke der kan være gode for dig. Du kan også snakke med lægen, om det er nødvendigt at gå til gynækolog. Normalt vil det kun være nødvendigt at få lavet en gynækologisk undersøgelse, hvis du har gener fra dit underliv (smerter, ændringer i dit udflåd eller blødninger mellem menstruationer eller i forbindelse med sex). Din egen læge vil også kunne lave en gynækologisk undersøgelse, hvis det er – det er faktisk ikke kun gynækologer, der gør det.

Jeg håber, du føler, du har fået svar på det, du håbede på, da du skrev herind, og at du vil nævne muligheden for p-piller overfor din mor. Selvom det måske føles pinligt, er det faktisk en ret ansvarlig ting at bringe op, og jeg ved at langt de fleste mødre vil være forstående. Du er altid velkommen til at kontakte os igen hvis du har behov for det. Nyd forelskelsen og din kæreste.

Kærlige hilsner,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?