Brev
Prævention og forvirrelse omkring sex
Hey!
Jeg er en pige, 16 år og har en skøn kæreste. Jeg skriver ind, da jeg er virkelig i tvivl om mange (forholdvis basic) ting omkring sex.
Min kæreste og har været seksuelt aktive i ca. 3 måneder nu, hver gang vi har sex bruger vi kondom, og vi har aldrig haft en uheld med det. Men burde jeg være på p-piller? Selvfølgelig er p-piller det bedste, hvis jeg vil være 100% sikker på at undgå graviditet, men kan jeg godt nøjes med kondom?
Jeg er bange for bi virkningerne der kan opstå, hvis jeg begynder på p-pillerne. Desuden føler jeg, at det er pinligt at snakke med min mor om disse ting.
En anden ting jeg er i tvivl om er – om det ville være smart, at tage til gynækolog? Jeg har snakket med et par veninder om det, og de siger at det nok er smart at blive tjekket en gang i mellem, når man er i et fast forhold.
Tak på forhånd!<3
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Der findes nærmest ikke noget bedre end at være forelsket i en kæreste, som man føler sig tryg ved og har lyst til at være intim med. Ofte kan man være så høj på al den lykkefølelse, at man glemmer at være fornuftig og beskytte sig, men sådan er det ikke for jer: I bruger både kondom, og du er opmærksom på andre præventionsformer mm. Det er dog stadig en ny verden, der har åbnet sig, og jeg kan godt forstå, at du kan føle dig forvirret og lidt usikker på, hvad der egentlig er det bedste at gøre.
At fortsætte med at bruge kondom er bestemt en mulighed. Kondom er godt, fordi det beskytter både mod graviditet og kønssygdomme. Jeg ved dog fra mange andre unge piger, at på et eller andet tidspunkt glipper det med kondomet (de løber tør for kondomer, der går hul på det eller de vil ikke bruge tid på at finde det frem osv.). Af den grund kan p-piller være en rigtig god løsning, når man er i et fast forhold.
Rigtig mange piger i din alder er på p-piller, så det vil din læge (og formentlig heller ikke din mor) ikke synes var spor mærkeligt, at du bragte på banen. For at starte på p-piller skal man have en tid hos sin læge, og du vil her have rig mulighed for at snakke om eventuelle bivirkninger. Der findes mange forskellige slags p-piller, og lægen vil kunne hjælpe dig med, hvilke der kan være gode for dig. Du kan også snakke med lægen, om det er nødvendigt at gå til gynækolog. Normalt vil det kun være nødvendigt at få lavet en gynækologisk undersøgelse, hvis du har gener fra dit underliv (smerter, ændringer i dit udflåd eller blødninger mellem menstruationer eller i forbindelse med sex). Din egen læge vil også kunne lave en gynækologisk undersøgelse, hvis det er – det er faktisk ikke kun gynækologer, der gør det.
Jeg håber, du føler, du har fået svar på det, du håbede på, da du skrev herind, og at du vil nævne muligheden for p-piller overfor din mor. Selvom det måske føles pinligt, er det faktisk en ret ansvarlig ting at bringe op, og jeg ved at langt de fleste mødre vil være forstående. Du er altid velkommen til at kontakte os igen hvis du har behov for det. Nyd forelskelsen og din kæreste.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen