Jeg er for stram til at have sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Mange tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du føler dig frustreret, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Du fortæller, at du to gange med flere måneders mellemrum har prøvet at have sex, men at det ikke har været muligt for hverken første eller anden partner at trænge ind.

Du har prøvet mange øvelser, og du og din partner har også prøvet forskellige stillinger og metoder. Men der er desværre ikke noget, der har virket endnu.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig frustreret!

Når man føler sig klar til at have sex, kan det være rigtig skuffende, når man ikke kan få det til at lykkes med det samme. Måske føles det som om, at kroppen ikke vil samarbejde med en.

Man kan blive forvirret og urolig for, om der er noget, der ikke virker, som det skal. Er det mon sådan, du har det?

Er der noget galt?

Der kan være mange grunde til, at man føler sig for stram til, at ens sexpartner kan trænge ind. Og det behøver ikke at betyde, at der er noget “galt”.

Det kan for eksempel være, at man er nervøs, måske uden selv at have opdaget det.

Man kan helt ubevidst komme til at lægge et pres på sig selv, og så kan det blive svært at slappe af i kroppen. Første gang du prøvede, var måske stort for dig, fordi det netop var første gang.

Og anden gang har der måske luret en frygt for, at det heller ikke ville lykkes denne gang. Har jeg mon ret i det?

Det kan også være, at din krop ikke har følt sig helt klar endnu, da du prøvede at have sex. For mange mennesker er det rart og endda nødvendigt at starte et andet sted.

Hvad kan man gøre?

Berøring med fingre eller tunge kan være en dejlig måde at have sex på. Og det kan hjælpe kroppen til at blive mere afslappet og klar til penetration.

Dette kan blandt andet mærkes ved, at skeden udskiller en væske, der gør penetration lettere og mere behagelig for dig.

Der er også nogle, der helt naturligt ikke producerer så meget væske i skeden, og for dem kan det virke rigtig godt med en vandbaseret glidecreme.

Det kan du købe på apoteket, eller i nogle butikker som Matas. Det er vigtigt, at den er vandbaseret, så den ikke opløser jeres kondom.

Onani kan også være en god måde, hvorpå man i ro og mag kan finde ud af, hvad der virker for en. Måske er det noget, du eller I allerede har prøvet. Men jeg tænker også på, om det er noget, du har prøvet at gøre selv.

Hvis man mest eksperimenterer med en partner, kan det nogle gange være sværere at slappe af og mærke efter, hvad der er rart for en. Måske er man også mere optaget af, at tingene skal ske mere effektivt, fordi man er to mennesker i rummet.

Derfor tænker jeg på, om det mon kunne være rart for dig at eksperimentere lidt selv og bruge lidt mere tid på, at lære din krop at kende. Måske kan det hjælpe din krop til at slappe mere af under sex.

Og så tror jeg, at det ville være godt for dig at tage dig rigtig god tid!

For eksempel en aften, hvor du er gået i seng, eller en eftermiddag, hvor du er alene hjemme. Hvad tænker du om det?

Hvis det kan give lidt mere ro og tryghed, kan du også kontakte din læge, som du selv foreslår.

Du kan finde nummer og adresse på dit gule sundhedskort. Lægen kan måske endda komme med nogle råd til, hvordan det kan blive nemmere for dig at have sex.

Jeg vil også lige give dig et link til SexLinjen, hvor du kan læse mere om, hvad man kan gøre, hvis man oplever smerter under samleje.

Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro i maven.

Jeg forstår godt, at du lige nu føler dig frustreret. Men det er godt, at du skriver ind. Du må også altid gerne skrive ind igen, eller du kan ringe på 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?