Brev
Sexting
Hej bt,
En dreng jeg er meget gode venner med vil gerne prøve at sexte med mig. Vi har begge to ikke lyst til en kæreste og er derfor ikke kærester eller har planer om at blive det. Jeg synes det kunne være sjovt og hyggeligt at prøve, men jeg ved ikke om vi må sexte når vi er under 18 og ikke er kærester. Han siger at det må vi gerne så længe vi ikke sender sexuelle billeder/videoer til hinanden, men jeg ville lige høre om det passer?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år
Hvor er det godt, at du skriver til os, når du er i tvivl om noget. Det kan du altid gøre.
Du skriver, at du og din gode drengeven har lyst til at sexte med hinanden. Men du ved ikke, om I må, fordi I er under 18 år og ikke har kærester. Ingen af jer har lyst til en kæreste, men I synes, det kunne være sjovt og hyggeligt at prøve at sexte. Drengen har fortalt dig, at I godt må – så længe I ikke sender seksuelle billeder eller videoer til hinanden.
Jeg forstår godt, at du gerne vil være på den sikre side. Det er rigtig fint, at du spørger os først, så du er sikker på, om det er okay.
I må gerne sexte med hinanden ifølge loven
I Danmark har vi en lov, der hedder “den seksuelle lavalder”. Måske har du hørt om den? Den siger, at personer over 15 år ikke må have sex – eller lave noget seksuelt – med personer under 15 år.
Jeg kan læse, at du 16 år. Jeg ved ikke, hvor gammel din ven er. Men hvis han er 15 år eller over, så må I gerne have sex eller lave seksuelle ting som fx at sexte med hinanden.
Men det er en god idé at lade være med at sende billeder og videoer til hinanden
Du skriver, at din ven har sagt det. Og jeg vil give ham ret; jeg synes ikke, I skal sende seksuelle billeder eller videoer til hinanden.
Det er der flere grunde til: For det første kan billederne/videoerne blive gemt på det medie, I sender på. Hvis I fx skriver på Snapchat, så har de faktisk rettighederne til alle jeres billeder. Det samme gælder på Messenger. Og på mange andre medier. Så overvej om du har lyst til, at dine billeder gemmes på internettet.
Derudover skal man altid være forsigtig med, hvem man sender billeder til. Lige nu virker personen måske rigtig sød og kunne aldrig finde på at dele dit billede. Men det kan nogle gange ændre sig. Og så kan man risikere, at ens billede/video bliver delt med andre, selvom det er ulovligt og strafbart at dele billeder og videoer af andre uden deres tilladelse.
Du kan læse mere om det på vores hjemmeside ved at klikke på linket her: Billeddeling og afpresning
Mærk altid efter i dig selv, om du har lyst
Som sagt er der ikke noget i vejen for, at du og din ven sexter. Hvis I begge to synes, det kunne være sjovt og hyggeligt, så er det helt okay.
Men det er vigtigt at huske at mærke efter løbende. Hvis du kan mærke, at det ikke føles godt længere, så må du gerne sige fra og stoppe det. Og det samme må din ven selvfølgelig.
Der er ikke nogen af jer, der skal føle jer presset til noget, I ikke vil. Så prøv at tjekke ind med hinanden, om I er okay undervejs. Og så husk, at man til hver en tid må bakke ud.
Jeg håber, det besvarede dit spørgsmål. Hvis du har flere spørgsmål, så må du altid skrive eller ringe til os. Vi prøver at besvare breve, så hurtigt vi kan. Og ellers sidder vi klar dag og nat på telefonen. Vores nummer er 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen