Brev
Min venindes kæreste
Hej jeg er en pige på 13 år
Der startede en nu dreng i min klasse, og jeg synes at han var/er sød og pæn, men en dag finder jeg ud af at min veninde er kærester med ham, og det er længe siden men nu ved jeg ikke om det er forket at jeg kan lide ham, og er meget Irriteret Når jeg ser dem sammen men er meget glad når jeg er sammen med ham og vi kommer virkelig godt ud af det og ved ikke om vi flirter eller om vi bare er venner og jeg vil genrene være mere end venner.
Men hvis mig og min vens kæreste, bliver lidt mere flirtende vis det er vi flirter er det så forket at jeg bliver kærester med ham eller skal jeg spørger min veninde
Synes bare at det er irriterende at se den gå op af ned af dem hver dag
Men i det mindste kysser de ikke ikker noget seriøst
Håber i kan give mig svar
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Det kan være rigtig dejligt at være forelsket, men nogle gange også lidt besværligt, som det du oplever nu. Jeg kan godt forstå dit problem. Det er aldrig nemt, når to veninder bliver forelsket i den samme dreng.
Forelskelse er en følelse, som du ikke selv bestemmer over. Sådanne følelser kan komme og gå, og man bestemmer ikke selv, hvem man bliver forelsket i. Så det er ikke din skyld, at du er blevet forelsket i din venindes kæreste.
Det, du bestemmer over, er, hvad du gør ved det. Du bestemmer, om du vil flirte med din venindes kæreste, begynde at skrive sammen med ham eller fortælle ham, at du er forelsket i ham. Det behøver du jo ikke at gøre.
Forelskelser kan komme og gå. Det fylder alt, når man er forelsket. Jeg kan godt forstå, du måske føler du bør gøre noget, for når man er forelsket, kan man næsten ikke tænke på andet. Måske oplever du også det?
Men det er dit valg og kun dig, der kan beslutte, hvad du skal gøre. Jeg synes, du skal overveje, hvad der ville ske, hvis du bliver kærester med din venindes kæreste.
Ville det koste dig venskabet med din veninde? Og er det så det værd at miste en veninde?
Hvordan mon det er mellem jer to veninder? Må man gå efter en eks., og hvor lang tid skal der gå, inden det er ok? Det kunne være godt, at I fik talt om det, hvis det er muligt.
Til sidst vil jeg sige, selvom jeg godt ved, at det kan være svært, kan du prøve at nyde sommerfuglene i maven og prøve at lægge mærke til nogle andre drenge?
Du kan også kigge på vores temaside om kærlighed. Den kan du finde her https://bornetelefonen.dk/kaerlighed-2/
Håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen