Brev
Min kæreste blev sexuelt misbrugt af sin storebror
Hej,
Jeg er en pige på 16 år som lige har været på efterskole. I denne tid på efterskolen i 10. klasse, har jeg været så heldig at forelske mig i en pige. Vi er stadig sammen denne dag idag, og vi har cirka været rigtigt sammen i 4-5 måneder.
Hun har altid været ret specielt, på den måde at hun er anderledes på mange punkter. De ting har jeg først rigtig lært baggrundshistorien jo længere tid vi har været sammen, og jo mere hun har kunne stole på mig.
Det er svært at forklare, men i julen fik vi(en lille gruppe tætte venner) af vide da hun var fuld til en fest at hun var til piger, dog var ret ret åbentlyst da hun har kort hår og tøjstilen er ret så drenget.
Det udviklede sig så videre og hun blev ret forelsket i mig, har hun fortalt senere. Mens jeg som aldrig har været til piger, pludselig blev lidt tiltrukket af hende. Det tog ret lang tid for mig at vende mig til tanken og krydse den grænse, for hvad andre vil tænke og hvad med ens forældre, som hvor jeg ovenikøbet lige fik af vide at de var blevet skilt (samme jul, halvt år siden). Så jeg havde det ret svært med det hele og jeg har før lidt af depression, men hun var god til at hjælpe mig, selvom hun selv har en meget dyster forstid.
Det første jeg fik fortalt af hende om hendes liv, var at hendes familie (mor, far og storebror) havde meget svært ved at håndtere hendes “anderledes” sexualitet, men de har heldigvis accepteret det og er glade på hendes vegne at hun endelig har fundet en.
Hun har så efterfølgende sagt at hun har cuttet rimelig meget og ret alvorligt i tiderne hvor hun fortalte om sin sexualitet (8-9. Klasse). Og hun har været tæt på at tage sit eget liv på den måde.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere dette, fordi der er meget mere, som hun ikke er stolt af at snakke højt om.
Hun har svært ved at snakke med nye mennesker, og mange mennesker på en gang når hun ikke kender dem. Hun har også noget som minder om damp og ADHD, uden at det er blevet diagnoset, men det er bare noget vi har snakket om, at hun er som et lille dampbarn nogengange, som en joke selvfølgelig.
Hun elsker sin bror meget højt og de har stået hinanden rigtig nært som et bror søster forhold som alle ville ønske sig. Men der ligger bare det i det, at fra da hun var cirka 7-11 år blev hun sexuelt misbrugt af ham (han er 3 år ældre). Men hun vidste det jo ikke rigtig da hun bare troede det var noget normalt. Og hun elsker ham så rigtig meget, og det kan jeg også se. Men hun har kun fortalt det til mig og en anden tæt veninde som jeg også snakker end fra efterskolen. Ellers ved ingen andre det.
Hun har ikke snakket med sin bror efterfølgende omkring dette emne fordi hun ikke vil ødelægge det hun har, selvom ham har ødelagt hele hendes selvværd og grunden til at hun ikke har nogen interesse i drenge, så hendes lesbiske indre kun er blevet større, hvis det giver mening?
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da hun har været igennem så meget, og jeg vil ikke ædelægge noget imellem hende og hendes bror. Det burde jo ikke være mit ansvar på en måde da jeg ikke kan være bekendt at blande mig. Jeg vil heller ikke skubbe hende til at gøre noget hun ikke vil, selvom hun har sagt at hun på et tidspunkt, gerne vil snakke med sin bror om det.
Jeg er ikke engang sikker på om jeg fik det hele med, men jeg ved virkelig ikke hvor meget jeg skal blande mig i det.
Men jeg kan ikke kigge på hendes bror eller snakke med eller om ham uden jeg kun tænker på det hun har fortalt mig.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for det fylder rigtig meget.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Tak for dit brev. Først vil jeg lige starte med at sige tillykke med kærligheden. Det lyder rigtigt dejligt at i har fundet sammen og godt at du fik krydset den grænse.
Det lyder til at din kæreste har mange ting der har været/er svære for hende. Jeg kan godt forstå at du synes at det er svært, at finde ud af, hvad du skal gøre i den situation. For det er jo en ret alvorlig ting hun har været udsat for og som du skriver så har det ødelagt hendes selvværd.
Det at hun har dig, tror jeg betyder rigtigt meget for hende, for hun har fortalt dig om alle de ting. Jeg tror at det bedste du kan gøre, er at være der for hende, ligesom du er nu. For det hjælper altid at få snakket ud om tingene og fortalt det igen og igen. Det er selvfølgelig hårdt for dig, fordi du jo holder af hende og ikke kan lave om på det der er sket.
Jeg tænker på om hun mon har fortalt det til andre også? Her tænker jeg på en voksen. For når man har oplevet svære ting, kan det være en god idé at få noget professionelt hjælp til at komme videre. Det vil måske også give hende mod på, at få snakket med hendes bror om det? Måske har han det ligeså dårligt over det der er sket?
Du spørger om hvor meget du skal blande dig. Det kan være forskelligt hvad man har brug for, men jeg synes da, at du godt kan foreslå hende at få snakket med en psykolog om det.  Måske kan du endda tage med hende til lægen, da det ofte er en læge som skal henvise videre. Derudover tror jeg bare at du skal være der for hende og støtte hende. Det kan nemlig godt give lidt problemer i et forhold, hvis den anden siger hvad man skal gøre. Så vis at du holder af hende, støt hende så godt som du kan og så vær den søde kæreste, som jeg kan fornemme at du er.
Venlig hilsen Børnetelefonen