Brev
Meget jaloux kæreste
Hej
Mig og min kæreste har været sammen i omrking 1,5 år, og jeg elsker ham virkelig meget, der er ingen der er mere perfekt for mig end ham, selv mine bedste veninder. Jeg vil virkelig gerne være med at være sammen med ham, men nu har det stået på længe at han er begyndt at blive virkelig jaloux. Vi er er langdistance forhold, vi bor 300km fra hinanden så det hjælper ikke rigtig når han bliver meget jaloux.
Han siger han får det dårligt bare jeg nævner en anden drengs navn der f.ek.s går i min klasse, og så resultere det i han bliver sur på mig og der kommen en diskution eller et skænderi ud af det. Han bliver sur hvis jeg siger jeg gerne vil til en fest, eller være sammen med nogen hvor der kommer drenge med.
Især meget sur hvis der er alkohol, og jeg ender næsten altid med ikke st tage afsted eller skulle tænke på han er sur på mig og han er sur på mig når jeg åbner hans beskeder derhenne. Jeg ved godt han ikke kan gøre for han har det sådan, det kommer måske fra meget svigt da han var yngre og stadig i familien.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, pg det tror jeg heler ikke han ved. Han snakker tit eller “truer” med at skulle holde en pause. “forhold eller alkohol” hvilket jeg synes er urimeligt. Jeg siger jeg selv vil bestemme om jeg vil drikke og tage ud med venner, han siger jeg har valgt “vi skal tage en pause”.
Jeg bliver tit sur tilbage når han giver mig dårlig samvittighed over noget med drenge, f.ek.s at være sammen i en gruppe hvor der er mange drenge. Jeg kan ikke undgå st have drengevenner, har jo også været venner med dem før jeg mødte ham, folk jeg ser hver dag som dem fra min skole.
Igen, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for det bliver ikke bedre med tiden, og synes ikke jeg er problemet. Vil selvfølgelig gerne forvedrr mig så han ikke skal have det dårligt, men jeg kan ikke blive hjemme på mit værelsr hver weekend, for jeg bliver virkelig ked af det og føler ikke jeg er “inde i varmen”
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige pige
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er dejligt at du har mod på at skrive til os og få åbnet op om de følelser, som du har omkring din kæreste og din situation lige nu.
Det er dejligt, at du og din kæreste har været sammen i halvandet år. Du beskriver ham som din store kærlighed, at han er perfekt for dig og endda mere perfekt for dig end dine bedste veninder. Det er jo en vidunderlig følelse.
Selvom din kæreste er meget perfekt for dig, er det selvfølgelig også vigtigt at have gode venner og veninder. Det lyder til, at du godt ved, at det også er vigtigt – og det netop er derfor, du er i det her dilemma.
Jeg kan forstå, at dig og din kæreste ikke bor i samme område, men 300 km fra hinanden. Altså et rigtigt langdistanceforhold. Jeg ved fra både andre unge og voksne, at det kan være svært at være i et langdistanceforhold. Man kan ikke se hinanden i hverdagen og savner hinanden meget. Og så kommer man til gengæld måske til at isolere sig lidt sammen med kæresten, når man så er sammen i weekenderne. Måske du og din kæreste også kan have samme mønster?
Du skriver, at din kæreste let bliver jaloux, og at det resulterer i at han bliver sur, når du er sammen med dine venner – som også kan være drenge – og når I eksempelvis drikker alkohol og fester. Jeg ved ikke, om du tænker, det kan have noget at gøre med, at han er langt væk. Det kan måske også have noget at gøre med, at han ikke kender dine venner så godt og ikke er en del af din vennekreds. Der er i hvert fald en mulighed for, at det kan hænge sammen på den måde.
Dit brev til mig fortæller mig, at du er god til at mærke dine egne grænser. Du kan mærke, når du ikke synes, din kæreste opfører sig okay overfor dig. Det er godt, og du skal helt sikkert blive ved med at mærke dine egne grænser.
I dit brev forklarer du, at du ved, at hans jalousi stammer fra svigt i familien. Måske det kan bekræfte dig i, at hans jalousi bor inde i ham og ikke er dit ansvar. Det håber jeg. For jalousien er ikke dit ansvar. Du kan vælge at støtte din kæreste i at få det bedre og blive mindre jaloux. Men det kan være en god idé, at du på samme tid er tydelig omkring, at du ikke vil have, han skal bestemme over dig.
Jeg tænker nemlig, at det kan være svært at være i for dig. Du må love at tænke på dig selv. Det er godt gået, at du har et langdistance kærlighedsforhold i din alder. Det må betyde, at din kæreste betyder rigtig meget for dig. Mon I snakker om, hvad der skal ske i jeres forhold?
I hvert fald tænker jeg, det ville være fint, at I fik en snak om jalousien. Jeg ved, det kan være super svært. Men jeg tror, det er vigtigt, så du kan passe på sig selv. Enten kan du skrive et brev til ham og læse det op eller skrive nogle punkter ned og øve dig lidt inden snakken.
Du kan måske sige noget med: “Jeg elsker dig meget højt, og der er ingen, jeg hellere vil være sammen med. Men jalousien er et problem. Den gør mig meget ked af det. Det er vigtigt for vores forhold, at du begynder at arbejde på at få den væk. Jeg vil gerne støtte dig i det arbejde.”
Jeg har også talt med mange unge, som selv har været jaloux. Mange af dem fortæller, at det er rart, hvis deres kæreste sætter sine egne grænser – for så er det nemmere at se, at det er noget, der skal gøres noget ved. Selvom de kan være skamfulde over det. For mange fortæller mig også, at de synes, det er super pinligt, de er jaloux.
Jeg tænker også, at det vil være en god idé at snakke med en voksen om, hvordan du har det. Når nogen er jaloux, kan det nemlig komme til at fylde meget. Man kan også komme til at tro, at nogle af beskyldningerne passer, fordi den dårlige samvittighed gør så ondt. Derfor er det så vigtigt at få sagt højt. Er der en voksen tæt på dig som du kan snakke med? Det kan være mor, far, onkel, tante. En lærer på din skole eller måske en helt anden voksen?
Jeg kan fornemme, at du selv føler, at det ikke er let. At du måske bør tale med en voksen.  Jeg fornemmer også, at du er en moden pige, der ved at ungdommen er nu.
Vær altid tro mod dig selv, vil du love mig det? Selv i en svær situation som du er i. Husk, at det er aldrig dig, der er problemet. Det er dit liv, og du skal have det godt.
Du bestemmer selv, hvem du er sammen med, heldigvis, men det er altid godt at kunne mærke sig selv, og vide om man har det godt. Husk at du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 vi vil altid gerne lytte til dig.
Med kærlige tanker fra BørneTelefonen