Lussing

Hej!

Jeg er en pige på 13 snart 14 som er homeseksuel og har en kæreste på 14.

I går kom vi op og skændes om hendes bedste veninde som jeg har været vildt med, og til sidst blev jeg så sur at jeg gav hende en lussing og jeg ved ikke hvordan jeg kan gøre det godt igen?

og jeg ved heller ikke hvad jeg skal gøre hvis jeg har lyst til at slå hende igen. Jeg har også taget kvælertag på hende før og jeg klemte så meget at hun nåede at tænke om hun skulle dø.

Hvad gør jeg?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit utroligt ærlige og modige brev, hvor du fortæller om, hvordan du har givet din kæreste en lussing, fordi I skændes og det har betydet, at du er blevet ramt af en vrede og frustration. Hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp til at reagere anderledes næste gang, du oplever at vreden kommer på samme måde igen.

Jeg synes, det er så fint, at du har lyst til at finde frem til, hvad du kan gøre. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at mærke efter, hvordan du har det, at du tager ansvar for dine handlinger, og at du også er bevidst om, at du har brug for støtte og hjælp til at kunne ændre på det. Det er faktisk ret flot, at du har modet til at række ud efter den hjælp gennem dit brev til brevkassen.

Du fortæller, at du tidligere har oplevet at blive ramt af den samme vrede, men hvor dine handlinger var mere voldsomme, og at du der tog kvælertag på din kæreste.

Jeg tænker, at det kunne være godt for dig, at få talt med nogen om, hvordan du har det, og hvad det er der sker, når vreden kommer - hjælp til vredeshåndtering.

Der kan være mange forskellige grunde til, at man har svært ved at klare problemer eller konflikter uden at blive voldsom, men det vigtigste er at erkende, at man har brug for hjælp til at stoppe det - og få hjælp.

Der findes en anonym rådgivning, som du kan kontakte på 70 20 30 82. Det er en hotline, hvor du kan få støtte og vejledning i forhold hvad du kan gøre. Du kan læse mere om dem her: http://www.forvildmeddig.dk/hjaelp-og-behandling/  Og her kan du også læse mere om de andre muligheder de tilbyder for hjælp. Der er bl.a. også en samtalelinje, hvor du – hvis du er mellem 14-18 år, og har været eller har haft trang til at være voldelig overfor din kæreste – kan ringe på 40 10 10 55 tirsdage mellem 13-17. og en døgnlinje. Her har du også mulighed for at være anonym.

Jeg tænker også, at det ville være en god idé at tale med dine forældre om, hvad der er sket, så de også kan få mulighed for at støtte dig. Måske kan du vise dem dit brev og mit svar til dig, så de har en bedre mulighed for at forstå, hvordan det er at være dig lige nu. Brevet kan du bruge som en slags støtte, hvis det er svært at komme i gang.

Jeg tænker samtidigt også, at det kunne være rigtig fint, hvis du har mod på at vise det til din kæreste. Så I sammen kan tale om, hvad det er der sker, når du bliver ramt af vreden og det bliver vreden, der styrer dig i stedet for omvendt.

Det kan give din kæreste en bedre mulighed for at forstå, at det ikke handler om hende, og at du faktisk gerne vil ændre på dine handlinger, så I kan få et sundt og godt forhold til hinanden igen.

For bedre at kunne være i jeres forhold indtil du har fået hjælp, kan det være godt at beslutte dig for nogle handlemuligheder, som du kan bruge, hvis du mærker vreden dukker op. For nogen hjælper det at lukke øjnene og tælle til 10, trække vejret i ro, for lige som på den måde at komme væk fra vreden og tøjle den.

Andre har gode erfaringer med at gå væk fra det sted, hvor konflikten eller skænderiet finder sted. Det kan også være en måde at lukke af for vreden på. Det handler på en måde om at lære at kunne distancere sig selv fra vreden, hvis det giver mening for dig? Måske kan du lige frem give vreden et navn, så du har mulighed for at sige STOP til vreden, inden den kommer for tæt på. Hvad tænker du mon om det?

Jeg håber mit svar har givet dig en idé om, hvor og hvordan du kan få hjælp. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og anonymt, og den er åben alle dage fra kl 11-23.

De kærligste kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.