Kan jeg lide ham?

Hey jeg har et problem jeg har en kæreste(fyr 1) som bor i philiperne der er intet problem.
men nu skal i høre

jeg var lige kommet ud af et forhold med min ex (fyr 2) og jeg blev kærester med en fyr (fyr 3) uden følelser i 3 dage

så slog jeg op med ham og blev så kærester med min nuværende kæreste (fyr 1)

men problemet er ved ik om det gik for hurtigt og ved ikke om jeg elsker min kæreste (fyr 1) for da jeg var sammen med min ex (fyr 2) havde jeg det rigtig godt og det var ægte forelskelse men har det over hovedet ik på samme måde som med min kæreste (fyr 1) og har så den her bedste ven (fyr 4) som jeg elsker rigtig højt og tænker på ham hele tiden og det gør mig altid glad at tænke på ham og snakke og skrive med ham

vi er rigtige gode venner så vi kalder hinanden søde, skat og nogen sjove jokes vi har med hinanden det er sådan vores forhold er i venskabet men er i tvivl om jeg er forelsket i ham og ved ik hvad jeg skal gøre med min kæreste(fyr 1)hvis jeg elsker min bedsteven(fyr 4)

og kan ik slå op med min kæreste(fyr 1)fordi han elsker mig så højt så det er meget svært for mig at gøre og kan ik få mig selv til det.

Kh den forvirrede pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hold da op… du er nu altså lidt heldig med, at så mange drenge kan lide dig (smil).
Ja, det lyder nemt, men det ved jeg godt, at det ikke er, for man kan nemt blive forvirret, når man har mange at vælge imellem.

Det vigtigste er, at du mærker godt efter. Hvad føler du i kroppen?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er rigtigt forelsket eller ej, så er du faktisk ikke i tvivl.
Med det mener jeg, at hvis man er i tvivl, så er man sjældent rigtigt forelsket. For når man er rigtigt forelsket, så er man bestemt ikke i tvivl. Så kan det mærkes helt ud i fingerneglene, tåspidserne og hårrødderne. Forstår du, hvad jeg mener?

Hjertet banker, man har sommerfugle i maven, og man kan ikke lade være med at smile, når man får øje på hinanden. Man bliver helt fjollet, og man kommer ind i en drømmeagtig tilstand. Og ét er i hvert fald helt sikkert: Man tænker ikke på andre, når man er forelsket.

Jeg synes, at du skal finde ud af, hvad du føler for din kæreste, og så skal du gøre det rigtige: Du skal være ærlig.

Det er aldrig rart at slå op med nogen, når man ved, at de bliver kede af det. Men det er værre at lade som om, at man elsker dem, hvis man ikke gør. Så vil de føle sig forrådt, og det kan gøre dem vrede.

Når nogen er vrede, kan de komme til at gøre og sige så mange dumme ting om én og mod én. Derfor er det altid bedre at være ærlig og slå op på en ordentlig måde end at holde nogen hen.

Alle kan blive kede af det, når kærligheden visner og kæresten slår op. Men det er jo ikke noget, man kan gøre for.

Kærlighed er ikke en on/off-knap, man kan trykke ind, når man gerne vil være forelsket – og ud, når man ikke vil være det længere. Man er ikke selv herre over kærligheden.
Og selvfølgelig bliver din kæreste nok ked af det, hvis du slår op. Men det kommer han altså over igen, når der er gået lidt tid. Bare rolig!

Hvad din ven angår, så synes jeg, at du skal tage den med ro og se, hvad der sker. Nyd jeres venskab og den tid, I har sammen. Og hvis der skal ske mere, så kan det være, at det er ham  der skal tage initiativet! Men hvis du gerne vil hjælpe det på vej, så skal du i hvert fald ikke have en anden kæreste, for så ved han jo ikke, om han har en chance.

Til sidst vil jeg lige sige, at man nogle gange godt kan komme til at forveksle tætte venskaber med kærestekærlighed.
Derfor skal man passe på, at man ikke roder sig ud i noget med hinanden, som man fortryder bagefter. For så kan man jo komme til at miste en rigtig god ven. Og det er ofte meget værre i længden end at miste en kæreste.

Men hvis du mærker efter, om du har de følelser, jeg har beskrevet ovenover,  og bruger det som en rettesnor, så tror jeg, at du vil kunne finde vej og skelne mellem forelskelse og ikke-forelskelse.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.