kærlighed

hej

jeg er en dreng på 12 år

og jeg er helt vildt forelsket i en pige men hun er 3 år ældre end mig så jeg ville vide er det forkert eller burde jeg bare se om hun har de samme følelser

det kunne også være jeg bare skulle vente til at se om hun siger noget omkring det

jeg håber virkelig i kan komme med et svar til det for jeg kan ikke komme med et fornuftigt svar

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng Hvor lyder det dejligt, at være forelsket og man kan jo ikke selv bestemme, hvem man forelsker sig i. Husk det. Men jeg kan samtidig godt forstå dig, når du bliver usikker på jeres aldersforskel.   Når man er i jeres alder og teenager, hvilket du jo også er snart, så sker der rigtig mange ting og det kan tit føles som om, at det går rigtig stærkt og der kan ske rigtig mange ting på rigtig kort tid, derfor kommer svarene nogle gange af sig selv, før man ved af det. Jeg bliver dog nysgerrig på, hvor du kender hende fra? Og har du kendt hende længe? Og mon hun kender dig eller er det en ’hemmelig’ forelskelse, hvor hun måske ikke helt kender til dig? Jeg tænker, at du måske kan vente og se tiden lidt an og se om hun mon viser interesse for dig. Hvis hun gør, kunne det måske være spændende at udforske det lidt, men hvis ikke hun lige viser interessen, så kunne det jo godt være at du skal kigge lidt i andre retninger.

Jeg kan også anbefale dig at gå ind på vores hjemmeside www.bornetelefonen.dk og læse om forelskelse, der er mange unge der har skrevet breve til os om emnet, og jeg tænker du måske kunne blive inspireret af at læse dem, ligesom jeg er sikker på andre inspireres af dit brev. På hjemmesiden har vi også lavet nogle scoretips, hvis man er interesseret i en anden, måske du kunne have glæde af disse, for at komme lidt tættere på pigen og undersøge hvad hun synes om dig? Sådan signalerer du, at du er interesseret: Kig på personen og sørg for at få øjenkontakt. Smil til ham/hende. Sørg for at komme til at møde ham/hende "tilfældigt" fx på vej hjem fra skole. Ring eller sms evt. til ham/hende og spørg om lektier, en vens telefonnummer eller noget andet "ufarligt". Sørg for ved et "uheld" at komme til at røre ved ham/hende, fx. når du går forbi. Undersøg hvad han/hun interesserer sig for, så du er forberedt på gode samtaleemner.  Bed evt. dine venner om at forhøre sig om, hvad han/hun synes om dig. Giv små komplimenter.
Du kan også altid kontakte BørneTelefonen på 116 111. Rådgiverne taler hver eneste dag med børn og unge, der er forelskede, og mange af børnene fortæller, at det er dejligt at snakke med en, som hverken kender dem eller den de er forelsket i.Jeg ønsker dig alt held med kærligheden. Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.