Brev
Kærestesorger
Det hele startede med at der var den her dreng som ansøgte mig på Facebook.
Jeg havde set ham til en fest før, men jeg havde overhovedet ikke snakket med ham. Jeg spurgte ham så over messenger, hvorfor han havde ansøgt mig, og han svarede at det var fordi at han en dag havde været oppe i byen og set mig og min veninde, og åbenbart gået hen og sagt til mig at jeg var smuk og at han gerne ville lære mig bedre at kende.
Jeg kunne overhovedet ikke genkende det han skrev, så jeg skyndte mig at spørge min veninde om hun kunne huske det. Hun svarede med det samme at det aldrig var sket. Og det skrev jeg så til ham..
Ham drengen og jeg begyndte så at skrive mere og mere sammen, som venner.. Vi aftalte så en dag at mødes sammen med en af hans venner og en af mine veninder.. Dagen gik godt, og drengen og jeg fik kysset og flirtet en hel del.. Da vi kom hjem besluttede vi os så for at vi nok var mere end venner efter denne dag..
Vi var så sammen dagen efter, og ellers i hver weekend. ( Ham og jeg bor i 2 forskellige byer, så det var svært at være sammen i hverdagene ) Vi flirtede nok i næsten 1 måned, og en dag spurgte han mig så om jeg ville blive hans pige. Jeg svaret Self ja!
Vi var totalt forelskede i hinanden og elskede at tilbringe tid sammen’ Vi mødte hinandens familiemedlemmer og venner og vi håbede virkelig på at vores forhold ville holde længe.. Vi tog i biografen, på MacD, til City night og vi kunne bare gøre alt sammen! Nogen folk så virkelig op til os..
Men så kom den dag, hvor at begge vores skoler/årgange skulle til noget uddannelse tam tam.. Ham og jeg fik øjenkontakt mange gange, men heller ikke mere end det, da han valgte at snakke med hans veninder frem for mig..
Til sidst på dagen hvor at hans skole/årgang skulle tage bussen hjem, og min årgang skulle cykle, skyndte jeg mig så ud til ham og spørge om han ikke ville snakke med mig.. Han svarede bare at han skulle nå bussen..
Jeg satte mig så om bag et træ og tænkte over tingene.. Da der var gået nogle minutter kunne jeg se at han stadig stod og fjollede med sine venner, for hans bus var ikke kommet.. Mine 2 bedste venner, valgte så at gå ned og sige til ham at de ikke syntes at han kunne være bekendt at være sådan over for mig, men han sagde bare “okay”, vendte øjne af dem og gik hen og fjollede med sine venner igen..
Jeg besluttede mig så for at cykle hjem.. 10 min efter at jeg lige havde set ham/ snakket med ham, skrev han så til mig at han ikke kunne klare mere og at han slog op.. ( Vi havde kun været sammen i næsten 1 måned )
Jeg løb grædende ind på mit værelse, da jeg fik beskeden. Jeg svarede derefter så at jeg ikke syntes at han kunne være bekendt at skrive det i en bus fyldt med alle hans venner og veninder, men han var ligeglad..
Vi skrev sammen i nogle dage om det, og jeg var virkelig ked af det og kunne i klare at være alene.. Og allerede 2 dage efter havde han en ny flirt.. Jeg var ked af det i skolen, derhjemme, til træning og ja alle steder.. De mindste ting kunne gøre mig ked af det..
Idag er det lidt over en måned siden at han slog op, men jeg har stadig mange humørsvingninger og jeg kommer let til at tænke på ham og blive virkelig trist..
Jeg kan finde på at være glad hele dagen, men hvis jeg så er alene eller keder mig så kan jeg komme til at tænke på ham/det der er sket, også begynde at græde.. Jeg græder mig endda nogle gange i søvne..
Jeg har virkelig prøvet/gjort alt for at glemme ham, men det er som om at mine følelser tilhører ham og kun ham. DESVÆRRE.. ( jeg har endda slettet ham på Facebook,Instagram,Snapchat osv.. )
Nogle gange overvejer jeg at skrive til ham om vi ikke skal starte på ny, men andre gange tvivler jeg.. Den ene dag kan jeg have savne ham mere end noget andet, og næste dag kan jeg hade ham som aldrig før..
Jeg ved ikke om det er fordi at jeg savner vores forhold, eller om jeg virkelig savner ham.. Jeg ved godt at der kun er gået lidt over en måned, men han var min første rigtige kæreste, som jeg virkelig elskede og tænkte på 24/7..
Selvom at jeg ikke følger ham på Ask og alt det, så kan jeg stadig huske hvad han hedder derinde og jeg går ind på hans profil flere gange om dagen og ser om han har fået nogle spørgsmål om mig, og andre gange stiller jeg ham spørgsmål, om han har fået en ny flirt, eller om han stadig har følelser for mig og sådan noget..
Han gør mig så forvirret nogle gange, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.. Jeg har snakket med venner,veninder og familie om det, men det er så hårdt.. Jeg kan ikke holde det ud..
Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Når ens kæreste går fra en, kan det være helt naturligt at føle, at ens verden falder sammen omkring en, og man bliver så ked af det, fordi man ikke er klar til at sige farvel til den anden person. Så det er helt naturligt at have det på den måde, som du rigtig flot beskriver i dit brev.
Som du selv skriver, kan savnet og hadet komme lidt i bølger, og selvom man troede, at man var glad og havde det godt, så er der måske en lille ting, som får en til at tænke på den anden, hvorefter man bliver ked af det. Det er helt naturligt, og kan være meget forvirrende, som du skriver. Men jeg kan fortælle dig, at selvom det er lidt svært og måske uoverskeligt lige nu, så kommer der en dag, hvor du ikke bliver ked af det, men i stedet sætter pris på de gode ting, som I havde sammen. Mon nogle af dine veninder har prøvet at have en kæreste og kan fortælle dig, hvordan de havde det, da de ikke var kærester længere?
Du skriver, at du især bliver ked af det, hvis du er alene eller keder dig. Jeg tænker, at det måske kan være hjælpsomt for dig, hvis du laver en liste over de ting, du allerbedst kan lide at lave, og ser på den, hvis du kommer til at tænke på ham. På den måde kan du få tankerne hen på noget andet. Ting til din liste kan f.eks. være, at du kan sætte noget god musik på, løbe/gå en tur, tænde for din yndlingsfilm, bage en kage eller måske noget helt andet?
Hvor er det dejligt for dig, at du har nogle veninder, venner og en familie som støtter og hjælper dig, hvis du har brug for det. Det kan være rigtig godt at tale med nogen om, hvordan man har det, så man ikke går og er ked af det alene. Måske du kan lave en aftale med dine veninder eller familie om, at du kan ringe/skrive til dem, hvis du kommer til at tænke på din ekskæreste?
Selvom det måske lige nu føles som om, din ekskæreste var den eneste ene og du var/er rigtig glad for ham, så kan det være, at du om noget tid er klar til at åbne dig op for en ny sød fyr, og måske endda blive forelsket i ham. Når du er klar, så prøv at kig dig omkring, måske der er en sød fyr i skolen, der sender dig søde smil og viser interesse for en sød pige som dig?
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Hvis du er ked af det og har brug for at tale med nogen, er du meget velkommen til at ringe anonymt og gratis ind til Børnetelefonen på 116111, der er åbent alle dage fra kl. 11-23.
Mange tanker og knus fra Børnetelefonen