Brev
Kærestes familie kan ikke lide mig
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år, og jeg har for nyligt fået en kæreste som er et år yngre end mig, som jeg virkelig elsker at være sammen med. Problemet er bare, at når vi er hjemme hos ham, føler jeg mig virkelig ikke velkommen af hans familie, og min kæreste har faktisk også indrømmet for mig, at hans familie ikke kan lide at han er sammen med mig fordi de tror, at jeg fx. til fester får ham til at gøre alt muligt han ikke er klar til endnu.
Nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for jeg vil ikke miste min kæreste, men samtidig gør det mig rigtig ked af det, at jeg ikke fungerer med nogen i hans familie.
Er der noget jeg kan gøre ved det?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år.
Mange tak for dit brev. Det er vel nok dejligt, at du har fået en sød kæreste, som du elsker at være sammen med.
Hvor er det godt gået af dig, at du har talt med din kæreste om den følelse, du får, når I er sammen hjemme hos ham og hans familie.
Det er også rigtigt godt, at han har talt med sine forældre om, hvad det er, der går dem på. Så både du og din kæreste har gjort det rigtige ved at undersøge problemet.
Ud fra det du skriver, at hans forældre har sagt, så lyder det til at de måske lige skal vænne sig til, at deres søn er blevet teenager og at han har fået en kæreste.
Det er meget almindeligt at forældre lige skal vænne sig til det, når deres børn pludselig er blevet så store, at de har en kæreste.
Du skriver også at hans forældre måske er bange for, at du får ham til noget han ikke er parat til, fx til fester. Ved du hvad det er de er bange for at han gør, når han er sammen med dig? Er det alkohol eller er det sex de er nervøse for? Eller andre ting? Mit råd vil være at finde ud af præcist, hvad det er de er nervøse for, og så tage en snak med dem om det.
Det kan enten være din kæreste der tager snakken eller I kan gøre det sammen, hvis det vil være rart for jer. I snakken handler det om at få lavet nogle aftaler, så hans forældre bliver trygge ved, at du ikke får ham til noget han ikke har lyst til. Måske kan du skrive til den af hans forældre, som du har bedst med?
Har du talt med dine egne forældre om den følelse du får, når du er hjemme ved kæresten? Måske har de nogle gode råd, i forhold til hvad du skal gøre, for at få kærestens familie til at forstå, at du gerne vil have en godt forhold til dem, så de ikke mistænker for de ting, men at du vil deres søn alt det bedste.
Det kan også være en ide, at jeres forældre skal snakke sammen i forhold  og hvad I hver især må, fx i forhold til fester, hvad tid I skal være hjemme om aftenen, osv.
Jeg håber du har mod på at prøve nogle af mine råd og jeg håber og tror at forholdet til hans familie bliver bedre stille og roligt, når de bliver beroliget og når de lærer dig bedre at kende.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen