Brev
Kærestens veninde
Hej
Jeg startede på efterskole sidste år, og der var jeg så heldig at finde en kæreste. Han er sød, sjov, dejlig og elsker min familie. Det eneste problem vi står overfor i vores forhold er at han har en “ veninde “.
Personlig har jeg intet imod at han har veninder, men det er lige det med hende her.
Han snakker rigtig meget om hvor meget de cykler sammen, om hvor køn hun er, hvor glad hun gør ham, hvor god en “ veninde “ hun er og hvor glad for at han har hende. Det er ikke så meget den del som der går mig på som kæresten.
De snapper sammen, og det lyder meget underligt at det går en på. Men jeg kan se de har streaks, og han sagde selv til mig at han syntes det er latterligt at bare sende billeder, for at holde streaks. Så de må jo skrive sammen mindst en gang om dagen.
Det gør ondt inden i, at han skriver med en anden pige hver dag. Men det er ikke den værste del. Den værste del er at hun gør ham glad. Jeg elsker at se min kæreste glad, men bare ikke over en anden pige. Han siger selv at han ikke vil stoppe med at skrive med hende, fordi hun gør ham glad og hun er bare en “ veninde “
Hvad skal jeg gøre?
Er det okay at ens kæreste bliver glad hver dag på grunden af en anden?
Er det mig som der er noget alt med?
Venlig hilsen en fortvivlet kæreste!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev. Du beskriver noget, som rigtig mange unge piger og drenge kender til: Følelsen af jalousi og angsten for at blive forladt til fordel for en anden.
Derfor er det rigtig godt, du har haft mod til at skrive herind og bede om hjælp. Jeg vil meget gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Hvor er det dejligt for dig, du har fundet en rigtig sød kæreste på din efterskole. Forelskelse er ofte en dejlig ting, der kan gøre en rigtig glad – men det kan også være forbundet med en masse tvivl, jalousi og bekymring.
Jalousi er en følelse, de fleste af os oplever på et tidspunkt i livet. Det er en almindelig reaktion.
Det er bestemt ikke dig, der er noget galt med. Når man oplever, at ens kæreste er særlig glad for en anden pige, kan det gøre så ondt indeni.
Du skriver, at du ikke har noget imod, at han har veninder. Men jeg kan også læse, du synes, det måske er gået lidt for vidt.
Jeg kan jo ikke vide, hvordan det egentlig forholder sig mellem din kæreste og hans veninde. Men når du skriver, at de skriver sammen hver dag, og han fortæller dig hvor smuk og sød hun er – så kan jeg godt forstå, at du bliver lidt ked af det.
At de skriver hver dag behøver måske ikke betyde, at der er mere mellem dem end blot venskab. Og måske kan det hjælpe dig at huske på, at han jo har valgt dig som sin kæreste – og ikke veninden. Det er altså dig han vil have.
Alligevel kan jeg sagtens forstå, det gør ondt at se ham være så glad for hende. Jeg kan høre på dig, at det fylder rigtig meget. Derfor tænker jeg, om det måske kunne være en mulighed for dig at tale med ham om det? Kan du snakke med din kæreste om, hvordan du har det, når han skriver med veninden? Og hvorfor du reagerer, som du gør?
Måske kunne du sige: ”Jeg ved godt, jeg er fjollet og måske er det dumt af mig, men jeg er bange for at miste dig”. Du kan også overveje at skrive et brev til din kæreste, hvor du fortæller ham, hvordan du har det. Fordelen ved at skrive et brev er, at man har god tid til at få formuleret, det man har på hjertet.
Det kunne måske også være meget rart for dig at tale med nogle af dine veninder eller venner på skolen om, hvordan du har det. Måske kan de være med til at berolige dig og forsikre dig om, at der ikke er noget mellem din kæreste og hans veninde. Eller de kan være med til at støtte dig i at få talt med din kæreste.
Jeg kommer bare med en masse forslag, og du skal selvfølgelig gøre det, der falder dig mest naturligt.
Jeg håber, at mit brev til dig har givet dig mod på at overveje at tage en snak med din kæreste eller nogle af dine veninder. Jeg håber også, at mit brev måske kan være med til at forsikre dig om, at der ikke er noget galt med dig, men at det er helt okay at have de følelser, som du har lige nu.
Jeg ønsker dig al det bedste.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen.