Brev
Kæreste der tager for mange piller…
Hej BørneTelefonen.
Jeg har en dejlig kæreste på 13 som tager medicin, men han tager overdosiser af det….
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det da han er rigtig påvirket af det, men indtil videre har jeg fået ham til at lade vær med at begå selvmord.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre mere, det er derfor jeg skriver ind til jer…
Han har adhd men bruger sin medicin til at “komme i en anden verden” som han selv kalder det. Han tager også sovemedicin og har fået afvide han maks må tage 3, men han tager tit 9 piller, det har han feks gjort igår…
Jeg kan ikke få kontakt til ham lige nu, højst sandsynligt fordi han har taget så mange…
Han gør det tit så hans krop må jo snart tage skade af det…
hans mor ved det ikke da hans piller er inde på hans værelse fordi han skal have så mange forskellige piller.
Han går heller ikke så meget i skole, og har rigtig mange gange været indlagt på den lukkede fordi han har prøvet på at begå selvmord så mange gange…
Han lukker også sig selv inde, på den måde at lyset altid er slukket inde på hans værelse og han er aldrig udenfor…
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre mere…
Hilsen den bange/forvirrede pige med en rigtig dejlig kæreste som tager for mange piller…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tusind tak for dit brev. Det er super svært, at være vidne til, at en som man holder af ikke passer på sig selv og har det så svært, som du beskriver, at din kæreste har det. Jeg kan godt forstå hvis du føler dig magtesløs og bange. For hvad skal man gøre, når man har en dejlig kæreste som har det rigtig svært og som er rigtig svær at hjælpe?
Du lyder som en meget omsorgsfuld pige, der bare vil det bedste for din kæreste. Din kærlighed til ham, kan desværre ikke få hans problemer til at forsvinde alene. Det handler ikke om, at du ikke er god nok eller at din kæreste ikke holder af dig. Det handler nok desværre om, at hans problemer har et stærkere tag i din kæreste.
Lysten til at ændre noget, skal komme fra din kæreste. Derfor er mit råd til dig, at du skal være tro mod dig selv og gøre, hvad der er godt for dig. Uanset hvor meget man holder af et andet menneske, kan man ikke ændre eller hjælpe personen, hvis de ikke selv vil. Du kan selvfølgelig forsøge at inspirere ham. Men det er din kæreste, der skal ville ændre sit liv - det skal være hans beslutning.
Hvis du gerne vil blive sammen med din kæreste og forsøge at hjælpe ham, er det super vigtigt at du får hjælp af nogle voksne. De problematikker som du beskriver, at din kæreste tumler med, er noget som han skal have hjælp til af professionelle voksne. Derfor vil jeg råde dig til at snakke med en voksen, som du er tryg ved, om de ting du ved.
Måske hans mor, dine egne forældre eller en voksen i skolen - som kan hjælpe med, at snakke med din kærestes forældre. Og husk, at i sådan en tid er det godt, at du har nogle som du kan støtte dig til. Måske har du nogle i din familie, dine veninder eller nogle helt andre?
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her kan du snakke med en sød rådgiver, helt gratis og anonymt, som er klar til at lytte og hjælpe dig videre.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen