Brev
Jeg kan ikke komme over mig breakup
Hej BørneTelefonen,
jeg kan ikke kommer over mit breakup, også selvom det er en uge siden… her kommer min historie
Jeg har haft den her mest fantastiske kæreste i næsten 4-måneder, men han valgte her for 1 uges tid siden, at slå op med mig. Vi bor langt fra hinanden og havde det meget svært ved det f.eks at vi misforstod hinanden meget over besked og blev meget hurtigt uvenner.
Min eks-kæreste og mig havde det rigtig godt, men desværre har jeg nogle gamle minder i mit hovede om en eks kæreste der behandlede mig dårligt, fandt ud af han kun brugte mig til sex, og lavede noget med andre piger også, så her hvor jeg havde fået en ny kæreste var jeg meget skeptisk når han f.eks tog i byen eller noget, for jeg var altid bange for han vil være mig utro eller noget. Jeg vil gøre alt jeg kunne for og finde ud af om han lavede noget med andre. Han sagde jeg kunne stole på ham, men ligemeget hvad kontaktede jeg næsten alle hans venner for og sikre mig, at han ikke lavede noget jeg ikke brød om… måske var det et tegn på jeg ikke kunne stole på ham? – og her er det så en uge siden han slog op pga sådan en ting men også en masse andre ting, der slet ikke betød noget.
Jeg følte i langtid, at det ikke skulle være os men der han så endelig slog op fortrød jeg tanken om vi ikke skulle være sammen mere. Han blokerede mig efter overalt og jeg kunne ikke komme i kontakt med ham. Der gik 2 dage hvor han så skrev til mig, at han gerne vil gøre det over på en fair måde og her snakkede vi i 20 min og sådan ca. Snakkede det ud. Det var vrøvl snak og husker næsten intet for græd og græd bare. Nu følte jeg det hele var forbi og jeg var klar til og komme videre – heldigvis har jeg de mest fantastiske veninder og en ubeskrivelig familie der støtter mig og hjælper mig igennem det her. Nu var jeg altså klar til og slippe mine tanker fra ham….men Nu var der ca. Gået 3-4 dage og på 4 dagen græd jeg for første gang ikke og jeg var SÅ glad, for nu tænkte jeg ikke så meget på ham og følte jeg var 60% for og glemme ham (sådan lidt) jeg havde det ihvertfald meget bedre.
En aften jeg sidder på mit værelse får jeg en besked fra min eks gode ven, han skriver til mig, at min eks har ny dame på og at de kyssede til hans fest her i fredags og min eks slog op samme uge (mandag). Nu følte jeg, at jeg var helt nede på 0% igen og skulle helt op på de 60% jeg nu var fra og glemme ham. Nu skulle jeg starte helt forfra.
Tanken om min eks kyssede og kærtegnet en anden pige fik mig til og få et ekstremt angstanfald, jeg blev hvid i hovedet og kunne i trække vejret – og følte jeg skulle besvime den aften. Nu var jeg lige ved at glemme ham og nu skulle jeg også lige takle at han for det første var kommet over mig på 4 dage og at han nu ragede på en anden end mig! Nu var jeg så ildebrændt men på samme tid videst jeg jo godt, at det sikkert er hans måde at komme videre på – men min eks bedste ven skrev også til mig, at de havde gået meget sammen til en fest for 2 uger siden *hvor min eks og jeg stadig var sammen* Så de har snakket en hel aften og gået sammen mens ham og mig var kærester.
Nu hvor han slog op tænker jeg på om han slog op pga det. Måske han har lavet noget med hende og ikke vil indrømme det – og så har det virket nemt for ham at sige jeg stilte for mange krav til vores forhold også bloker mig overalt?
Sådan her endte det, jeg vil enlig bare gerne havd nogle svar på hvad jeg kan gøre, andet end at komme videre og glemme ham. I starten hvor han slog op ville jeg jo have ham tilbage og efter 3 dage vil jeg stadig have ham tilbage selvom han havde slået op. Jeg føler nu, at jeg aldrig vil have ham tilbage, men vil stadig havde nogle råd fra jer, har jeg gjordt noget forkert og hvorfor tror I han slog op, for vi havde det godt sammen. Vi snakkede hele tiden om vi skulle flytte sammen og alle de fremtidsting, vi havde det fantastisk sammen og den bedste og første kæreste jeg nogensinde har haft, han behandlede mig godt, men med tiden begyndte alt det her, det skete så hurtigt, at han slog på, jeg havde slet ikke set den komme og nåede ikke at reager så hurtigt på dig. Jeg håbede på jeg kunne snakke med ham en dag og enlig spørge hvad der gik galt.
Håber I vil lytte til mine ord, tak!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Det gør rigtig ondt at få sit hjerte knust. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde hoved og hale i dine tanker og følelser. Det er helt normalt efter ens kæreste har slået op med en.
Det kan godt tage tid at komme videre. Selvom en uge kan føles meeget lang, når man har det som dig, så kan det desværre godt tage lidt længere tid.
Selvom det kan lyde rigtig hårdt, så er det også en god ting. For det betyder, at det hele vil føles nemmere med tiden. Det kan bare godt være svært at tro på, når det hele gør ondt og tankerne flyver rundt i hovedet.
Det kan være svært at finde mening i hvorfor han har gjort som han har gjort. Især når i nu havde det godt sammen. Derfor kan jeg godt forstå, at du har lyst til at få snakket ordenligt ud med ham. Det korte svar er nok, at følelser ændrer sig. Man kan godt synes noget føles rigtigt den ene uge og ændre mening. Det gør det ikke nødvendigvis nemmere at tænke sådan lige nu. Men det kan give lidt mere mening end hvis man sidder tilbage og ikke forstår hvad der skete.
Det betyder også, at du ikke har gjort noget forkert. Det er ikke din skyld, at jeres forhold ikke gik. Selvom du har haft nogle ting med dig fra dit tidligere forhold. Det er nemlig helt normalt at man kan komme til at trække gamle ting med ind i et nyt forhold. Det kan forstyrre rigtig meget, at man fx ikke har tillid til sin nye kæreste, at man ikke lige kan slippe de bekymringer man har fået i et tidligere forhold. Det kan være godt at øve sig på, så en tidligere kæreste ikke fylder for meget i det nye forhold. Det kan være svært at komme sig over et såret hjerte, men det kan lade sig gøre over tid og være bevidst om, at man skal være opmærksom på det.
Brug tid sammen med dine skønne veninder og familie, og vær god ved dig selv med mennesker, som du holder af.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen