Jeg kan ikke glemme min eks

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Du beskriver tydeligt og klart dine forskellige følelser og sorg over at miste. For du har mistet en kæreste – og samtidig en god ven.

Jeg ser to problematikker i dit brev. Den ene er, at du oplever kærestesorg for fuld hammer. Det lyder som om, at sorgen bliver ved og ved. Jeg kan se, at det føles som om, der ingen ende er på dit smerten, du føler i dit knuste hjerte.

Den anden er, at du føler dig alene med det følelsesmæssige kaos, du står i. Det lyder som om, du føler at dine forældre ikke forstår dig. Du føler samtidig, at dine veninder har nået grænsen for hvor meget mere, de gider høre om din eks.

Det må være rigtig hårdt for dig at have det sådan.

Vi taler med mange andre piger og drenge, der har det ligesom dig. For mange tager det lang tid at komme sig over et kæresteforhold. Der er ingen bestemt grænse for, hvor lang tid det må tage at komme sig over et menneske, som man har elsket. Og måske stadig elsker.

Der er en grund til, at man kalder det kærestesorg. Prøv at tænke over ordet: Kæreste-sorg. Sorg over at have mistet en kæreste. Det tager simpelthen tid, og det er okay at sørge. Det er ikke dig, som der er noget galt med. Sorg er en proces, som tager tid.

Nogle gange kan det hjælpe at gå med sorgen, i stedet for at gå imod. Måske vil det hjælpe at se jeres brud som en sorg, og give dig selv lov til virkelig at sørge uden at sætte en udløbsdato på. Det udelukker ikke, at du giver dig selv perioder, hvor du ’lader dig selv slippe fri af sorgen’ og få energi: Det er godt at holde fast i fritidsaktiviteter, aftaler og venner – hvis du kan.

Som nævnt, er der ikke er noget galt med dig. Du er god, som du er. Jeg kan se, at du kender dig selv godt. Du er god til at mærke efter. Det lyder dog som, at du har svært ved at mærke bedring med din kærestesorg for tiden. Dine tanker spænder ligesom ben for dig. Det skal du selvfølgelig have hjælp til.

Måske er der alligevel en chance for, at du kan få dine forældre til at forstå? Måske kunne du vise dem dit brev (og måske mit svar) til dem? Det ville kræve meget mod. Men omvendt har du måske mere at vinde end at tabe ved at gøre det.

Du kan også vælge en anden voksen, du stoler på, og som du tror vil kunne sætte sig ind i dine følelser. Måske skal der helt andre former for hjælp til. Hvis du har lyst, kan du ringe til os på tlf. 116 111. Så kan vi tale lidt mere om det.

Du kan læse mere om kærestesorg her på vores temaside: Kærestesorger.

Det er let for mig at sige, at kærestesorger går over med tiden. Du har sikkert hørt mange mennesker sige netop det. Men det hjælper sjældent, når man er blevet ramt af sorgen. Man kan nemlig føle, at andre ser på ens sorg som en mindre ting.

Men det er vigtigt at tage din kærestesorg alvorligt. For det lyder som om, det går gevaldigt udover din trivsel. Det er vigtigt, der sker noget, så du får det bedre.

Lov mig, at du ringer eller skriver igen, hvis du føler at du har brug for det. Vi vil så gerne hjælpe.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.