At sammenligne sit eget forhold med andres

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Tak for dit brev. Hvor er det en fin beskrivelse af dine tanker og følelser. Jeg kan godt forstå, du er nervøs og måske virker lidt usikker på det nye forhold. Kærlighed giver både sommerfugle og ondt i maven og det kan være svært at styre, hvilken følelse, som skal fylde mest.

Din kæreste lyder dejlig og jeg er glad for, du føler dig tryg ved ham og i kan tale om, hvordan I ser jeres forhold skal være. Det er nogle gode forudsætninger for et godt forhold. Derfor kan det godt være svært at tale om, især når du nogle gange får følelsen af hjertesorger. Det er helt okay og meget naturligt at føle alle de følelser. Her på BørneTelefonen får vi mange breve om kærlighed og alle de følelser, som kan forvirre en. Hvordan skal man håndtere dem? Og får man overtænkt alt ting? Jeg vil prøve at guide dig så godt som muligt igennem.

Hvad tænker alle de andre?

Det er nemt at blive grebet af, hvordan andre tænker om en. Man tager sig selv i at sammenligne sig med andre, som er glade eller får masser af anderkendelse. Du er en god veninde, som er glad på dine venindes vegne og hendes forelskelse. Du skriver, at du bliver i tvivl om dit eget forhold, da i ikke har fået lige så meget anderkendelse og måske vigtigst af alt, at dine forældre ikke bryder sig om ham. Hvor er det sejt, at du tager snakken med dem om det. Det kan godt gøre ondt, når ens forældre ikke bakker op og der samtidig ikke kommer noget konstruktivt ud af jeres samtaler.

Forældre kan godt være gode til at gennemskue, hvis man går med en tvivl eller virker usikker. Måske de kan mærke, du stadig har lidt kærestesorger? Du skal dog huske, at det ikke er dem, som skal være kærester med din kæreste. For hvis du er glad og du er helt sikker på din kæreste, så vil dine forældre nok bløde op med tiden. Kan du følge mig i det?

At overtænke alt ting og tale med nogen

Du skriver, at du føler, du holder din kæreste væk, da du ikke kan overskue dine forældres reaktioner. I bor langt fra hinanden. I har ikke den samme stormende forelskelse, som din veninde. Jeg får fornemmelsen af, at du måske synes, det hele bliver lidt for besværligt. Har jeg mon fat i noget her?

Engang imellem skal man tænke tingene godt igennem. Uden at tænke over, hvad andre synes om ham, kunne du spørge dig selv; Hvorfor gør din kæreste dig glad? Hvad er det han kan, som gør, du føler dig tryg? Hvorfor er du tiltrukket af ham? Giver han dig mest sommerfugle eller ondt i maven?

At få sagt tingene højt for sig selv, kan nogle gange afklare, hvordan man virkelig har det.

Mere klart kan det blive, hvis du åbner op for en anden, som du er tryg ved. Har du mon en ven eller veninde, som du ikke sammenligner dig med? En som du kan være helt ærlig overfor. Fortæl højt, hvordan det føles at være i forhold med din kæreste. Fylder det stadig lige så meget, at i bor langt fra hinanden og dine forældre ikke er så vilde med ham endnu?

Gør noget sammen

Er tvivlen der stadig, kan du prøve at få nogle oplevelser med din kæreste. I kan måske mødes halvvejs på togturen og tage i biografen sammen. Tag på cafe, ud og bowle eller gå en tur, bare være jer to et andet sted. Føles det rigtigt og glemmer du mon, hvad andre tænker? At få nogle gode og sjove oplevelser, kan måske tage dig væk fra tankerne og give dig lyst til at I ses noget mere.

At overtænke alt ting er ret naturligt, når man ikke helt ved, hvad man føler. Det fylder alt og man kan ende op med at være endnu mere forvirret eller endda frustreret og ked af det. Måden at komme ud af det på, er måske er gøre noget, som gør DIG glad! Er det en sport, at bage, se en yndlingserie eller være sammen med veninderne? Finde et frirum, som du kan overskue og bare slappe helt af i.

Det er super godt, at du har taget initiativ og skriver herind. Jeg håber, du kan bruge den styrke, til at skabe et overblik, når tankerne og følelserne begynder at fylde for meget.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.