Livsglæde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt at du har skrevet herind. Jeg kan høre at du stadig kæmper med hjertesorger, og at Roskilde festival har rusket op i det hele igen. Du skriver herind for at høre hvordan du kommer videre. Det vil jeg forsøge at give dig nogle råd til.

Du fortæller mig at du har været sammen med ham X i to år, men at I gik fra hinanden for et halvt år siden. I havde aldrig titel på, fordi det ville han ikke. Men alligevel gav du ham alt hvad du havde, og du lagde mange følelser i jeres forhold. Det håber jeg er rigtig forstået?

Du troede at du var kommet videre, men på Roskilde festival møder du ham igen. Her sover han med hans eks, men fortæller også at han savner dig. Og det rusker op i det hele igen.

Det lyder virkelig hårdt og jeg forstår virkelig godt at du har været helt nede at vende. Det kan tage rigtig lang tid at komme sig over nogen – især når de sommetider giver en håb ved at fortælle at de savner en. Godt nok fik I aldrig titel på, men det lyder alligevel til at I fungerede som en slags kærester i to år.

Når man er sammen med nogen så længe, og man bliver rigtig glad for dem, så kan de komme til at fylde hele ens verden. Man kan føle at de pludselig bliver en rigtig stor del af den man er. Og derfor kan det være så svært at forestille sig et liv uden dem. Det skriver du også at du har svært ved.

Du fortæller også at I er i samme vennegruppe, og derfor ser I hinanden tit. Det kan jeg godt se gør det hele lidt mere indviklet og svært. Den letteste måde at komme over en anden er nemlig at få en pause fra dem.

Men udover en pause fra dem, så kan man også starte med at fortælle sig selv alle de grunde der er til at man ikke skal være sammen. Når man har hjertesorger, så kan man nemlig komme til kun at fokusere på det gode ved den anden. Man kan glemme alt det der gjorde ondt.

Når jeg læser dit brev, så kan jeg høre at der er alligevel er mange ting ved dig og X som ikke fungerer. Det tror jeg også selv du ved, men det kan stadig være svært helt at huske på.

Men du skriver for det første at han ikke ville have titel på. Det fortæller mig, at han aldrig blev klar til at kalde dig din kæreste, selvom du egentlig gerne ville. Til det vil jeg sige, at du fortjener en som ikke er i tvivl. Når man er sammen med en, som ikke er helt klar i sine følelser, så kan man nemlig gå og blive rigtig usikker både på sig selv og forholdet. Det kan gøre at man ikke rigtig slapper af sammen, og man kan blive usikker på hvor man har den anden. Du fortjener en, som er der for dig, og som stolt vil tage titlen som din kæreste.

Derudover fortæller du hvordan han manipulerer med dig. Han sover med sin eks, men fortæller alligevel at han savner dig. Det lyder som om at han virkelig ikke ved hvad han vil. Eller også er han bare bange for at være alene. Uanset hvad, så går det udover dig, og det gør dig virkelig ked af det. Så ked af det at du faktisk ikke ser pointen i at leve.

Du skriver til sidst, at du vil elske livet igen. Det forstår jeg virkelig godt. Og det fortjener du virkelig også. Jeg tror på at du vil få livsglæden tilbage igen, når du kommer videre fra ham. Til det vil jeg forsøge at give dig nogle råd nu.

1.Tal med nogen om det

Det bedste man kan gøre er at tale med andre om ens følelser. Måske gjorde du det allerede på Roskilde da du blev rigtig ked af det. Men det er vigtigt, at du får luftet dine tanker og følelser til andre så du ikke går med dem alene. Måske du har en god veninde/ ven eller du føler dig tryg med dine forældre. Ofte vil man opleve, at andre har prøvet noget lignende. At høre at andre er kommet igennem et brud kan give en håb.

2. Få en pause fra ham

Jeg forstår godt at det er super svært når I er i vennegruppe sammen. Men det er alligevel noget af det som hjælper allermest på hjertesorger – tid fra hinanden. Fordi som du selv siger, så er det svært at forestille sig et liv uden ham. Og for at du kan forestille dig det, så er det vigtigt at få lidt tid hver for sig, hvor du kan mærke hvem du er uden ham. Det behøver ikke at være sådan altid – måske I en dag kan blive venner, og dermed stadig have hinanden i jeres liv. Men jeg tror på at du har rigtig meget brug for at være uden ham i noget tid.

Måske er I så mange i vennegruppen at I sommetider bare ses nogen af jer? Måske der er én eller to som du egentlig også bare normalt mødes med alene? Jeg tror det ville være godt hvis du i en periode bare ses med dem. Fortæl dem evt. omkring alt det der sker inde i dig, når du er omkring ham.

3. Gør noget der gør dig glad og prøv nye ting

Når man skal finde livsglæden igen, så er det rigtig godt at lave ting som gør en glad. Det kan være at du elsker at gå til koncert, bage kage, tegne eller noget helt andet. At dyrke det man kan lide kan også gøre, at man føler sig mere som sig selv.

Derudover så er det også altid godt at prøve noget nyt. Det kan være en ny sport, lære at strikke osv. På den måde kan du opleve at du kan mere end du tror, og på den måde få mod på at prøve flere nye ting. Det styrker selvtilliden og det kan give dig mere livsmod. Det kan endda være at du møder nye mennesker, som går hen og bliver nye venner – hvem ved?

Udover de råd jeg har givet dig her, så har Mindhelper – kærlighed også nogle rigtig fine råd og tanker som du kan læse om.

Kære du. Jeg håber du kan bruge mine råd. Jeg tror på at du har styrken til at komme videre, og jeg tror på at vil finde en, som vil elske dig for den du er og som med glæde vil kalde sig din kæreste. Mindhelper – kærlighed

Du skal vide at du altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen, hvis du har brug for flere råd, eller bare en at snakke med. Særligt hvis du får flere tanker om at livet ikke et det værd – den slags tanker er særligt vigtigt at man ikke går med alene. Vores nummer er 116111 og vi sidder klar døgnet rundt.

Jeg ønsker dig alt det bedste,

Kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.