Brev
Jeg kan ikke glemme min eks
Jeg er en pige på 17 år, som for lidt over et halvt år siden blev “dumpet” af min daværende kæreste igennem 7 måneder.
Det var ham, der slog op med mig, fordi han ikke længere havde følelser for mig. Jeg gik igennem en rigtig hård tid, hvor jeg følte mig svigtet, forladt og ensom, men mit problem er, at jeg stadig går og har det sådan. For selvom vi ikke har nogen kontakt så kan jeg ikke glemme ham, og jeg synes næsten, at min eksistens er utålelig. Fordi jeg kan ikke tænke på andet end ham. Overalt jeg er, og alt jeg gør minder mig om ham, og jeg føler virkelig, at jeg har prøvet næsten alt for at komme videre.
Jeg har forsøgt forskellige fritidsaktiviteter, aftaler med veninder, fester etc. men jeg føler ikke at noget af det virker. Jeg føler mig efterhånden sindssyg udmattet både psykisk og fysisk, og jeg har det som om, at jeg aldrig kommer mig over ham. Jeg har nu haft det så skidt i næsten ligeså lang tid, som forholdet stod på, og jeg kan slet ikke overskue det længere. For jeg har bundærlig aldrig været så lykkelig i mit liv, som det “lille” stykke tid, jeg var sammen med ham, og jeg ville gøre alt i verden for at få det vi havde tilbage.
Før vi blev kærester, var han min bedste ven, så det føles som om, at jeg har mistet både min kæreste og min bedste ven, hvis du forstår.
Jeg kan også fornemme på mine veninder, at de er trætte af, at høre på mig snakke om ham (hvilket jeg godt forstår), og derfor så føler jeg mig også “efterladt” helt alene uden nogen, som forstår mig eller har prøvet det samme.
Jeg har overvejet at starte til en psykolog, men jeg har af erfaring ikke oplevet, at det skulle hjælpe, fordi jeg er mega dårlig til at beskrive og udtrykke mine følelser overfor fremmede. mennesker.
Jeg har også “forsøgt” at kigge efter andre fyre, men det er som om, at der ikke er en eneste i verden jeg har lyst til – på nær min ekskæreste.
En anden ting er, at jeg har lagt mærke til, at jeg grundet alle mine tanker om ham, slet ikke længere kan glæde mig på mine veninders vegne. To af mine bedste veninder har fx begge fået en kæreste, og jeg oplever intet andet en jalousi overfor dem, når de snakker om, hvor dejligt de har det. Jeg prøver selvfølgelig at lytte efter, men jeg har mest af alt lyst til at blive sur, og bede dem om at holde mund. Men det ville også gøre mig til en super dårlig veninde (hvilket jeg allerede føler mig som), og jeg kan allerede mærke, at jeg langsomt “skubber” mig selv væk fra dem, selvom det slet ikke er det, jeg ønsker.
Og ja – jeg har prøvet at snakke med dem om, hvordan jeg har det og bedt dem så indirekte, som jeg kunne, om at tage lidt hensyn til mig. De forstår mig selvfølgelig godt, hvilket er dejligt, men om jeg vil det eller ej, så gør det mig alligevel til en dårlig og egoistisk veninde.
Jeg har også prøvet at snakke med min mor om det en hel masse gange, men jeg føler ikke, at hun forstår mig. Min far og hende har været kærester, siden de var teenagere, så de kan overhovedet ikke relatere til noget af det her. Og jeg føler mig u forstået over for dem.
Jeg har altså en hel masse lort, jeg går og dealer med, og jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal håndtere det, og om det overhovedet er normalt at have det sådan (om ikke andet i så lang tid), så jeg håber virkelig, at i kan hjælpe mig, og forstå mig selvom beskeden måske er lidt forvirrende.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Du beskriver tydeligt og klart dine forskellige følelser og sorg over at miste. For du har mistet en kæreste – og samtidig en god ven.
Jeg ser to problematikker i dit brev. Den ene er, at du oplever kærestesorg for fuld hammer. Det lyder som om, at sorgen bliver ved og ved. Jeg kan se, at det føles som om, der ingen ende er på dit smerten, du føler i dit knuste hjerte.
Den anden er, at du føler dig alene med det følelsesmæssige kaos, du står i. Det lyder som om, du føler at dine forældre ikke forstår dig. Du føler samtidig, at dine veninder har nået grænsen for hvor meget mere, de gider høre om din eks.
Det må være rigtig hårdt for dig at have det sådan.
Vi taler med mange andre piger og drenge, der har det ligesom dig. For mange tager det lang tid at komme sig over et kæresteforhold. Der er ingen bestemt grænse for, hvor lang tid det må tage at komme sig over et menneske, som man har elsket. Og måske stadig elsker.
Der er en grund til, at man kalder det kærestesorg. Prøv at tænke over ordet: Kæreste-sorg. Sorg over at have mistet en kæreste. Det tager simpelthen tid, og det er okay at sørge. Det er ikke dig, som der er noget galt med. Sorg er en proces, som tager tid.
Nogle gange kan det hjælpe at gå med sorgen, i stedet for at gå imod. Måske vil det hjælpe at se jeres brud som en sorg, og give dig selv lov til virkelig at sørge uden at sætte en udløbsdato på. Det udelukker ikke, at du giver dig selv perioder, hvor du ’lader dig selv slippe fri af sorgen’ og få energi: Det er godt at holde fast i fritidsaktiviteter, aftaler og venner – hvis du kan.
Som nævnt, er der ikke er noget galt med dig. Du er god, som du er. Jeg kan se, at du kender dig selv godt. Du er god til at mærke efter. Det lyder dog som, at du har svært ved at mærke bedring med din kærestesorg for tiden. Dine tanker spænder ligesom ben for dig. Det skal du selvfølgelig have hjælp til.
Måske er der alligevel en chance for, at du kan få dine forældre til at forstå? Måske kunne du vise dem dit brev (og måske mit svar) til dem? Det ville kræve meget mod. Men omvendt har du måske mere at vinde end at tabe ved at gøre det.
Du kan også vælge en anden voksen, du stoler på, og som du tror vil kunne sætte sig ind i dine følelser. Måske skal der helt andre former for hjælp til. Hvis du har lyst, kan du ringe til os på tlf. 116 111. Så kan vi tale lidt mere om det.
Du kan læse mere om kærestesorg her på vores temaside: Kærestesorger.
Det er let for mig at sige, at kærestesorger går over med tiden. Du har sikkert hørt mange mennesker sige netop det. Men det hjælper sjældent, når man er blevet ramt af sorgen. Man kan nemlig føle, at andre ser på ens sorg som en mindre ting.
Men det er vigtigt at tage din kærestesorg alvorligt. For det lyder som om, det går gevaldigt udover din trivsel. Det er vigtigt, der sker noget, så du får det bedre.
Lov mig, at du ringer eller skriver igen, hvis du føler at du har brug for det. Vi vil så gerne hjælpe.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen