Jeg forstår ham ikke

Hej,

en pige her på 14 som har ekstreme kærligheds sorger.

Jeg går i 8 klasse på en skole, hvor min kæreste også går. Jeg havde faktisk ikke rigtigt lagt mærke til ham før, men for et 1/2 år siden, begyndte han at skrive til mig og efter 3 måneder, blev vi kærester. Jeg begyndte straks at blive fuldstendig pladask forelsket i ham, og jeg følte helt klart at det var gengældt.

Men så her i den sidste uge, har jeg været meget syg så jeg har ikke set ham I 10 dage. Vi skulle I praktik, så min kæreste skrev til mig, at jeg skulle ned og arbejde på (navne og stednavne er fjernet fra brevet og er redaktøren bekendt) sammen med en fra min klasse. Tilfældigvis var det en af min kærestes bedste venner.

Jeg har lige tænkt mig at fortælle lidt om hende, for så er det bedre at forstå. Okay, for det første hedder hun det samme som mig, hun kan virkelig ikke lide mig på grund af, at jeg er kærester med hendes bedste ven.

Hun er sådan en person, som har rigtig mange drenge venner, men det er også helt fint. Men det der ikke er helt fint, er når man så bliver kærester med hendes ven, og hun så bliver skide sur og en “undskyld mit sprog” virkelig ond Bitch.

Hun begynder at finde på løgne omkring mig, og fortæller dem til min venner og kæreste, og prøver så rigtigt på at få mine venner og min kæreste mod mig, og kunne fx finde på at sige at jeg har svinet hende til og bagtalt hende, hvilket jeg på ingen måde har. Så det er så hende her. Vi kalder hende bare for M.

Men I hvert fald skrev han til mig, at jeg skulle ned på det der sted, som jeg virkelig ikke havde lyst til. Min samtale med min kæreste lyder sådan her: Vores lære har lige sagt at du skal derhen og så skal være sammen M. Og så skriver jeg, Ej vel. Fordi jeg ikke gider der. Og så spøger jeg bare helt simpelt om: er det alene med M.

Og selvfølgelig ser hun den besked bibbe ind på min kærestes telefon. Så hun tager det på den måde, at jeg ikke gider at være sammen med hende. Så nu har hun fundet en grund til at hade mig.

Så hun går til min kæreste og spiller pisse ked af det, selvom alle ved at vi ikke kan udstå hinanden. Så M. og nogle andre, opfordre min kæreste kraftigt til at slå op med mig, og det hele er sket om mandagen hvor jeg ikke var i skole.

Men jeg er så blevet rask, og kommer i skole tirsdag, så kommer alle mine veninder hen til mig, og spøger ud til hvad der er sket, og hvorfor jeg har været så ond mod M, og at hun var blevet meget ked af det. Men så fortæller jeg så dem hvad der virkelig er sket og de går heldigvis på min side.

Men så da min kæreste kommer ind af døren smiler jeg ekstrem meget, og sådan signalere at han skal komme her over. Men næh nej han går bare vider og sætter sig ind i klassen.

Så på et tidspunkt skal vi se en film I engelsk timen så min kæreste rejser sig op kigger på mig, og sætter sig over ved siden af M!!! Og var hele dage sammen med hende. Jeg bliver faktisk rigtig rigtig ked af det, fordi på det tidspunkt havde min kærest ikke sagt, et eneste ord til mig efter 10 dage. Men holder tårende inde lidt endu og så begynder det rigtigt, fordi jeg sidder jo hele timen og kan bare ikke lade vær med at kigge på dem.

Så lige pluslig kigger M. ondt på mig, og så begynder MIN KÆRESTE at nusse M. på armen og de sidder rigtigt og hygger. På det tidspunkt er jeg jo ekstremt jaloux på M., men sammen tidig har jeg også bare lyst til at gå over, og give dem begge to en lussing der virkelig sviger.

Det eneste der stoppede mig var at jeg virkelig ikke kunne se på dem mere, fordi jeg havde ikke set min kæreste i 10 dage, og han havde ikke sagt et eneste ord til mig, og mine venner startede med at tro at jeg var ond. Så det eneste der stoppede mig, var at jeg blev nød til at løbe, fordi jeg bryder totalt sammen, og kan slet ikke stå på mine egne ben.

Jeg løber så ned i kælderen, og for lov til at græde lidt ud, mine venner kommer med ned og trøster mig, og min KÆRESTE kommer ikke engang ned til mig. Og når jeg så kommer op igen, med helt røde og våde øjne, siger han ingenting,

Vi skal så på det tidspunkt over til valgfag, og jeg har normalt musik, men det har M. også. Så jeg skulle i hvertfald ikke der over, så jeg tager med mine veninder over til billedkunst. Min kæreste har idræt, og det er sammen vej, så vi går 75 meter, og han går lige foran os, måske 3 meter væk, og han siger ikke et ord. Men det stopper ikke her.

Jeg tager så i aften klub ved 18:00 tiden, han kommer selvfølgelig ikke. Men så ringer en af mine veninder til ham, fordi hun kan godt se, at jeg er virkelig ked af det, han siger så at han skal male sit værelse, så det er derfor han ikke komme.

Men så ringer jeg så til ham, fordi jeg kan ikke holde det ud mere, og har virkelig brug for at snakke med ham. Så hører jeg hans bedste vens stemme i telefonen, som spørger om han ikke tager med over, til en som vi kalder O., og han siger ja.

Så han skulle ikke male, han havde løjet, for at være sammen med O. hans bedste ven. Jeg syntes også at det er helt okay, men så skal han ikke lyve om det. På det tidspunkt kan jeg virkelig godt mærke, at jeg er sur, ked af det og frustreret, fordi jeg havde ingen ide om, hvorfor han havde gjort alt det her.

Jeg vælger så at tage hjem til O. sammen med min bedste ven, og nogle andre for at støtte mig. Men så da vi når der hen, så kommer først O. ud, så han bedste ven så min kæreste, og så kommer M. ud, som jeg overhoved ikke var forberedt på og så tænker jeg jo lidt at han har løjet for at være sammen med M… og det kan jeg simpelthen ikke have at kigge på, jeg bryder sammen, igen, og løber min vej, fordi jeg for det så dårligt.

Først nu kommer han hen til mig. Og på det tidspunkt siger han de første ord, I 10 dage til mig, han siger: Jeg syntes ikke at der er særlig fedt at du græder på den måde. Så bliver jeg faktisk lidt sur fordi at han er 14 og jeg tænker godt at han kan bruge sin hjerne. Men vi for så snakket lidt, og han siger at han ikke syntes at vi skal være kærester mere.

Jeg bliver skide ked af det, og jeg spørger selvfølgelig hvorfor og sådan. Men så siger han, at på det seneste syntes han ikke at der er gået så godt mellem os. Men hvad fuck ved han om det, når jeg ikke har set ham I 10 dage pga at jeg har været syg. Og sidst vi så svar der intet galt, det sagde han også selv.

Så jeg har virkelig på fornemmeren, at M. har overtalt ham. Og nu sidder jeg her hjemme, og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg har det simpelthen så dårligt, og vil ikke rigtig snakke med nogle om det, så jeg skrev dette i stedet så jeg håber virkelig, at der ville komme noget feedback på det.

Måske nogle der kan give nogle råd til, hvad jeg kan gøre ved min meget ulykkelige historie. Eller hvis I syntes om det er mig, som er helt forkert på den, så skriv endelig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Sikke en historie om forelskelse og et hjerte, der gør ondt lige nu. Tak for dit brev og den gode beskrivelse af, hvad der er sket.

Forelskelse og kærlighed kan gøre ondt. Og jeg kan godt forstå, at du er ked af det, der er sket, mellem dig og din ekskæreste. Måske hjalp det lidt at få skrevet det hele ned? Nogle gange kan det føles helt lettende at få skrevet alle sine tanker ned. Og så får man også et bedre overblik over, hvad der egentlig er sket.

Ud fra det, du har skrevet til mig, synes jeg bestemt ikke, du er forkert på den. Jeg synes til gengæld, det lyder som om, at det har været lidt af en opgave for dig at komme rigtig tæt på din kæreste, fordi M har stået i vejen. Måske har din ekskæreste og M været venner længe? Det virker i hvert fald som om, at han først og fremmest lytter til hende, mens han har glemt at spørge ind til din side af historien.

Og jeg vil derfor faktisk være ærlig og sige, at jeg ikke synes, han virker særlig omsorgsfuld. Heller ikke, når han slet ikke taler til dig den dag, du kommer i skole efter at have været syg. Han prøver heller ikke at komme i kontakt med dig, selvom han nok godt har kunnet fornemme, at du har været ked af det.

Når man er forelsket, kan det være svært at tænke klart og se tingene lidt udefra. Men hvis du forestiller dig, at en af dine gode veninder havde en kæreste, der opførte sig præcis som din ekskæreste - hvad ville du mon så sige til hende? Mon ikke du ville tænke, at han ikke virkede som en god kæreste? Du ville måske også synes, at hun fortjente meget bedre?

Selvom det kan lyde hårdt, når man har lidt ondt i hjertet, så er det faktisk sådan, jeg tænker, når jeg læser dit brev: at du fortjener meget bedre!

Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen om det. Jeg kan godt forstå, det er hårdt, men det kan alligevel hjælpe at gøre det. Når man snakker med nogen om “ulykkelig kærlighed”, kan man få hjælp til at se sagen fra en anden synsvinkel. Det kan være rart, for man kan godt komme til at sidde lidt fast i minderne om, hvor forelsket man var, og hvor dejligt, det hele var i starten.

Tror du ikke, at du derfor har mod på at tale med nogen? Veninder kan være gode at snakke med, og det virker ovenikøbet som om, du har nogle gode venner, der støtter dig, og som er gode til at trøste.

Måske kan du også lave nogle aftaler med dine veninder her det næste stykke tid? Når man har kærestesorg, kan det nemlig være rigtig godt at lave noget rart. Det kan f.eks. være at lave filmaftener, gå nogle ture, tage i klub sammen -  eller bare hænge ud.

Nogle forældre kan være ret gode til at trøste og støtte. Har du mod på at tale med dine forældre? Så kan de også hygge lidt ekstra om dig det næste stykke tid.

Ellers er du også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen. Vi er altid klar til en snak!
For det er vigtigt, at du ikke kommer til at sidde med dine tanker alene.  Så kan det tage endnu længere tid at komme ud på den anden side af sådan et kæreste-brud. For husk det – der er en anden side! Det lover jeg!

De kærligste hilsner og tanker
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.