Brev
Ingen kærlighed
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige, som lige er fyldt 14 år, men jeg har aldrig haft en kæreste eller lign.
Mange fra min klasse har eller har haft kærester eller deres første kys. Jeg har ikke haft nogen af delene. Heller ikke i børnehaven eller i de mindre klasser.
Jeg føler bare som om jeg er bagud hele tiden. Jeg vil gerne havd mit første kys, men jeg ved ikke engang hvordan man kysser :/
Jeg har haft en lille crush på en fra min klasse i 3. eller ingenting. Hvad skal jeg dog gøre??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Man kan føle sig helt alene i verden, hvis mange andre har prøvet noget, man ikke selv har prøvet endnu. Man kan også føle, at man hellere må skynde sig at prøve det, så man “er ligesom de andre”. Måske kender du det?
Sådan er der i hvert fald mange, der har det.
Men det er helt normalt, at man ikke har prøvet at kysse eller have en kæreste, når man er 14 år. Det er meget forskelligt, hvornår folk er klar til de ting. Nogen er meget unge, og andre er ældre. Man kan også sagtens føle sig klar, men bare ikke rigtig føle, at der er nogen, man har lyst til at blive kærester med. Måske er det sådan, du har det?
Selvom det kan være svært, er det bedste, man kan gøre faktisk at vente lidt. Lige pludselig dukker der helt sikkert en person op, som får dig til at føle noget særligt – eller som du bare kan mærke, du har lyst til at kysse med.
Indtil det sker, kan det måske hjælpe at snakke lidt med nogen af dem fra klassen, som ikke har prøvet det endnu? Måske er det rart at høre, hvordan de har det med det? Det kan være rart at snakke med nogen, der er det samme sted som én selv. Så føler man sig ikke så alene.
Det kan også være, at du har lyst til at snakke med nogen af dem, der har prøvet det? Måske kan du spørge dem om, hvordan de oplevede første kys eller kæreste og spørge, hvordan det skete, at de f.eks. kyssede første gang?
Det kan også være, at du har lyst til at gå ind og læse vores Scoreguide og Kysseskolen? Dér kan man nemlig få gode råd til, hvordan man viser, man godt kan lide en person – og man kan lære lidt mere om, hvordan man kysser.
Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe til os nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten. Vi vil i hvert fald gerne snakke mere med dig om det, hvis du har brug for det.
Hold ud! På et eller andet tidspunkt ved du bare, at du har lyst til at kysse eller blive kærester med én! Det kommer lige pludseligt – man ved desværre bare ikke hvornår.
Kærlig hilsen BørneTelefonen