Hvornår stopper forvirringen?

Hejsa
Jeg er en person på 18 år, som har meget svært med konceptet omhandlende forhold med andre mennesker. Hvilket jeg selv føler, er meget unormalt i forhold til andre på min alder. Alle folk har været i forhold, har haft sex, datet osv. Bortset fra mig.

Det er ikke fordi, jeg ikke har prøvet. I fredags var jeg på en date med en pige, som der egentlig virkede meget sød. Problemet gik så bare ud på, hvor meget min krop fysisk panikkede hver gang, at hun indikerede ting som at hun gerne ville kysse, ville være fysisk tæt på mig og det hele. Det endte med, at jeg gik før tid, fordi det gjorde mig så ukomfortabel. Hun har derefter skrevet til mig, hvor jeg ikke har haft overskud nok til at svare.

Er dette normalt?? Jeg føler at andre folk i min situation ville have taget sådan nogle ting meget mere afslappet.
Jeg tog en snak med min mor om det, og hun mener, at det er mig, der skal lære at kunne håndtere sådanne ting, da det bare er en almindelig måde at flirte på- at vise interesse. Men det gør mig utilpas. Og jeg bryder mig bestemt ikke om det

Jeg føler mig bare meget bagud. Jeg vil gerne være i at forhold, vil gerne kunne elske en person. Men jeg føler bare, at det er svært. Det gør det ikke nemmere, at jeg identificerer mig selv som biseksuel. Det får de fleste til at tage automatisk afstand fra mig.

Det er bare forvirrende, hvorfor skal det være så nemt for andre?

VH
Person på 18

18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 18 år.

Hvor er det modigt af dig at åbne op for dine følelser og tanker om kærlighed og det at være biseksuel. Du skriver klart og uddybende, om hvordan du har det, og det står klart for mig, at du ikke har det nemt.

Når man er 18 år, er man stadig ved at danne sin identitet, og de fleste har derfor brug for at udforske forskellige ting i livet for at blive klogere på, hvem de selv er. Derudover er det almindeligt blandt unge at sammenligne sig med andre på samme alder. Det er ganske normalt, så det forstår jeg virkelig godt, at du også gør.

Når jeg læser dit brev, får jeg et indtryk af, at du allerede er meget bevidst om, hvem du selv er. Det gør jeg, fordi du skriver, at du anser dig selv som værende biseksuel og du beskriver dine følelser om forhold rigtig flot og velovervejet.

Det lyder som om, at du også har sprunget ud overfor dine venner og bekendte? Det, synes jeg, er megasejt af dig at være så åben og ærlig omkring. Det viser, at du står ved hvem du er, og du hviler i din seksualitet, hvilket jeg ser som en kæmpe styrke.

Du skriver, at du føler dig unormal, fordi andre på din alder har haft sex, datet osv. Det har du ikke prøvet, og derfor føler du dig bagud.

Jeg tænker, at din usikkerhed sagtens kan spille ind. Det at du ingen erfaring har, og gerne vil “være ligesom andre”, men samtidig ikke har lyst til pigen, kan sagtens gøre, at du føler dig utilpas. Måske du føler dig presset til at gøre noget, som du inderst inde ikke har lyst til?

Uanset hvad, er det vigtigt at mærke efter i kroppen, hvordan man har det, når man er i selskab med et andet menneske. Det har du gjort, og du har også reageret på det. Det er rigtig godt gået! Når det kommer til kærlighed, er det nemlig vigtigt, at man har sig selv med, og ikke lader sig rive med, hvis man ikke har lyst. Gør man det, kan man nemlig risikere at få det endnu værre med sig selv.

Du skriver, at det er nemt for andre på din alder. Hertil vil jeg sige, at der er mange andre unge som skriver til BørneTelefonen, der har det ligesom dig. Du er slet ikke alene om at have de følelser.  Det er helt normalt.

Jeg tror, at du en dag vil møde en dreng/pige, som får dig til at have lyst til nærkontakt med og som vil give dig sommerfugle i maven. Det lyder ikke til, at du har fundet ham/hende endnu, og det er der intet skamfuldt over. Det vigtige er at lytte til sin mavefornemmelse og at reagere på den, ligesom du allerede har gjort.

Det er rigtig godt, at du har din mor, som du kan tale med, om hvordan du har det. Det er rigtigt, som hun siger, at det er pigens måde at vise interesse på. Men du har også ret til og krav på at sige fra, hvis du ikke har lyst.

Jeg håber, du finder mod til at snakke med hende om gode/dårlige situationer du måtte få i dit fremtidige datingliv. Ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os igen.

Kærlige hilsener fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.