Brev
Hvordan starter man med at lære en pige at kende, man har set?
(Brevet er anonymiseret)
Hej BB.
Jeg har været til noget arrangement med mit gamle arbejde.
Vi var i dette center og jeg så hende her “tjeneren”. Hun ser rigtig sød og godt ud. En af mine kollegaer har gået i klasse med hende og hun sagde at hun var meget sød, og stille og rolig.
Jeg snakkede ikke med hende pigen, fordi jeg tænkte det nok ville være ret mærkeligt at gå hen og snakke med hende i mens hun var på arbejde og mine kollegaer også var der.
Så jeg fandt hende på Facebook og ved ikke rigtig hvordan jeg skal tage kontakt til hende, hvis jeg vil lære hende at kende…
Har prøvet at tage kontakt til nogen jeg har set før, for at lære dem bedre at kende, men de syntes det var mærkeligt og virkede bare ligeglade med det.
Så jeg vil spørger om nogle gode råd til hvordan man tog ordenlig kontakt til hende, uden det var alt for mærkeligt.
Og hvordan man så skulle starte samtalen ordenligt. Altså at man havde set hende, hun så sød ud etc.??
Har ikke rigtig nogen anelse om hvordan det skulle gøres ordenligt.
Håber I kan hjælpe!
MVH.
Mig
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 17,
Det lyder som om, du rigtig gerne vil i kontakt med den pige. Så jeg tænker: ”Det skal du da bare!”. Jeg kan sagtens forstå din usikkerhed omkring det. Sådan tror jeg de fleste ville have det.
Det var da smart tænkt, at du fandt hende på facebook. Jeg synes sagtens at du kan skrive til hende der. Du kan jo fortælle hende, at du har set hende på hendes arbejde, og og synes hun ser sød ud og gerne ville lære hende at kende. Men at du ikke lige ville gå hen til hende, når hun var på arbejde. Du kan måske skrive noget med, at du abejder sammen med … der kender hende, som fortalte dig hvad hun hed, så du kunne finde hende på facebook. Så virker du ikke helt fremmede for hende.
Hvad tænker du mon om det?
Den eneste måde du finder ud af, om hun også kunne være interesseret i at lære dig at kende er ved at tage kontakt til hende. Tænk hvis hun faktisk også gerne vil det. Hvis hun svarer nej tak, så er det nok bare det, du må respektere.
Hvis ikke du tager kontakt til hende, kan du bare gå og fortryde, at du ikke gjorde det.
Jeg kan godt forstå hvis det virker lidt grænseoverskridende. Men tag chancen, skriv til hende, og luk øjnene og tryk på ’send’. Jeg er sikker på, at du vil gøre det så ordentlig som muligt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen