Brev
Hvordan skal jeg sige det?
Jeg kender den her fyr, som jeg har været gode vener med siden barnsben. Han og jeg var alene på hans værelse og han kyssede mig flere gange og sagde han godt kunne lide mig. Selvom det kun var tante kys.
Jeg kunne ikke nænne at sige til ham at jeg ikke kunne lide ham på den måde og stak ham en løgn. Han er bare meget følsom og han har de her øjne som bare sætter gang i min medlidenhed (altså en slags hunde øjne). Han har spurgt om vi skulle være sammen, og jeg sagde jeg havde for mange “lektier”.
Jeg ved jeg er nød til sige at jeg ikke kan lide ham på den måde, jeg har overvejet over SMS, brev eller en anden inddirekte måde, men en veninde jeg har spurgt til råds sagde at det bare var ondt. Jeg ved heller ikke hvad jeg skal sige, mine venner sagde at jeg skulle sige noget i stil med “det ikke dig men mig”. Men jeg har bare aldrig været forelsket i en dreng, der er flere gange hvor jeg har prøvet at “tvinge mig selv til at være forelsket i en dreng ” Den eneste gang jeg har tæt på at være forelsket er med en pige.
Men er man kun forelsket når man kan mærke sommerfugle i maven og alt det der? Jeg føler mig virkelig fortabt
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du skriver om, at du og din bardomsven var alene på værelset, og han tante kyssede dig flere gange. Det lyder som om, at der er forskellige følelser og tanker om, hvordan jeres venskab skal udvikle sig eller ikke udvikle sig mellem jer? Derfor er det godt, at du skriver for at få et råd, for jeg tror det er vigtigt for jer begge, at I får talt eller afklaret lidt mere omkring jeres venskab, og hvordan I er sammen fremover.
Jeg kan godt forstå, at det var svært for dig i situationen at fortælle ham, at du ikke kan lide ham som en potentiel kæreste, men som ven. Måske er du også blevet lidt overrumplet over kyssene, selvom det kun var tante kys? Du er også meget opmærksom på, at han er meget følsom, og derfor tror jeg også, du er ekstra opmærksom på, at du ikke sårer ham. Det synes jeg er flot, at du bemærker. Samtidig er det jo heller ikke ok, at du kysser eller er kæreste med ham, fordi du får medlidenhed – det tror jeg vil såre jeg begge mere. Derfor er det også en rigtig god idé, at du finder en måde, hvor du kan fortælle ham, at han er din gode ven, og du gerne vil fortsætte jeres venskab.
Jeg synes, dine veninder er inde på noget, som kunne være en måde. Hvis du synes, det er svært at fortælle ham direkte, så er en sms eller et brev også en god måde at gøre det. Her kan du stille og roligt fortælle ham om, hvordan du har det, og han har tid til at læse det stille og roligt. Du kan jo fortælle ham, at du holder meget af ham som en ven, men at du ikke er forelsket i ham som hvis I skulle være kærester. Du kan fortælle ham, at du stadig gerne vil bevare jeres venskab og den måde I sammen som venner, og slutte af med, at du også gerne vil tale med ham, når han har læst og svaret på din sms. På den måde får I begge mulighed for at fortælle hinanden om, hvordan I har det, og evt. være åbne for at I stadig er venner.
Mon det var en måde, du kan gøre det, så du både tager hensyn til hans følsomhed og stadig respekterer dine egne følelser, og jeres venskab stadig er muligt efter jeres snak? Det håber jeg.
Du er også velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig på chatten, hvis du har brug for at tale med en rådgiver om jeres venskab eller andet.
Mange hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.