Brev
Hvordan kommer jeg over ham, når jeg hele tiden er sammen med ham?
Hej BørneBrevkassen.
Jeg er en pige på 13 år der går i syvende klasse. Jeg har i 4 år nu været forelsket i min gode ven, som er et år ældre end mig. Vi ser tit hinanden, både på vores skole og hjemme hos en af os. Vores familier er også venner, så vi ser tit hinanden i andre sammenhænge.
Vi er i det hele taget rigtig gode venner. Jeg har i lang tid været forelsket i ham, og når jeg snakker forelsket, så er jeg virkelig, virkelig forelsket i ham. Den anden dag fortalte jeg ham så at jeg mente at jeg havde flere følelser for ham end bare som en ven. Han sagde at han var rigtig glad for at jeg var hans ven og han håbede at vi kunne blive ved med at være det.
Jeg blev selvfølgelig rigtig, rigtig ked af det. Men jeg ved også at det er vigtigt at jeg acceptere hans følelser. Men jeg har brug for hjælp til at komme over ham, selvom jeg ser ham hverdag oppe i skolen og jeg vil selvfølgelig gerne blive ved med at være venner med ham, selvom jeg ved at det bliver svært.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det til at hænge sammen. Når jeg er sammen med ham bliver han ved med at vise tegn til at kunne lide mig, og det forvirre mig. Det giver mig mest af alt falske forhåbninger om at han kan lide mig, selvom han har benægtet det. Hvordan kommer jeg videre i livet?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det lyder til, du har noget af en udfordring i forhold til dine følelser for din gode ven. Du har jo kendt ham igennem mange år, og du fortæller også at du har været forelsket i ham flere år.
Det var rigtig modigt af dig, at du fortalte ham om dine følelser for ham, det må have krævet meget af dig. Når din ven så fortæller dig, at han er glad for dig som ven, kan det så tænkes, at han er bange for at miste det venskab. Hvis nu I var kærester i en periode og det så ikke gik, så kunne det måske være svært for jer at ses bagefter når jeres forældre ses..?
Måske er han rigtig rigtig glad for dig som en god og fortrolig ven, når han viser dig tegn på at han kan lide dig. Det kan også være, han ikke er klar til at have en kæreste endnu..?
I den alder I har nu, sker der en helt masse ting med både jeres kroppe og den måde i tænker og føler overfor andre på jeres alder. Det sker i forskellig hastighed, og måske føler han sig ikke klar eller tænker ikke over dig på den måde.
Jeg tænker på, om du mon kunne fortælle ham/ skrive til ham, at du bliver forvirret over hans over hans signaler..? Det er jo ikke sikkert, at han tænker så meget over, hvordan han er over for dig..?  Du kunne jo fx sige, at du godt ved, han gerne vil holde det på venne-planet, men at du ikke kan lade være med at få falske forhåbninger, når han viser tegn på, at han godt kan lide dig..?
Det kan være rigtig svært at komme videre med andre ting, men jeg tænker det vil være godt for dig at være med andre f.eks. når i er i skole. Lave sjove ting sammen med både drenge og piger fra din egen årgang på skolen, måske opdager du derved en anden dreng som viser sig at være interessant på flere måder.
Det kan også være du har nogle gode veninder, du kan lave nogle ting sammen med. Tage i biografen eller til sports aktiviteter, hvem ved måske opdager du derigennem nogle søde drenge, som kan få afledt opmærksomheden lidt fra ham..?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten om dine følelser.
Mange kærlige hilser
BørneBrevkassen.
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.