Brev
Hvordan kan vi sikre os at vi an blive ved?
hej brevkasse.
jeg har en utrolig dejlig kæreste og vi elsker hinanden højt! men vi er begge lidt bange for at vi en dag måske ikke har de følelser mere… vi er så småt kommet i slutningen af forelskelses-fasen hvor alt er sjovt og romantisk… men hvad sker der her efter…. når vi ikke bliver så andaralin ruste hver gang vi ser hinanden men bare glade og trygge?
hvad kan vi gøre for at blive ved med at være glade og have følelser for hinanden?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit utroligt fine og ærlige brev omkring jeres forelskelse og kærlighed. Du fortæller, at du og din kæreste er meget glade for hinanden, og at I elsker hinanden meget højt. Hvor er det dejligt at høre. Det lyder som om, at I er rigtig gode til at passe på hinanden i jeres forhold, og det er så fint og godt.
Det lyder også som om, at I er meget opmærksomme på og bevidste om, at et forhold og den kærlighed man oplever til hinanden også er noget, der kræver at man gør noget for at holde fast på den. Det lyder måske lidt fjollet, at noget som er så naturligt som kærlighed, kræver at man arbejder med hinanden for at styrke den.
Men det handler om, at I jo som personer hele tiden udvikler jer både hver for sig og sammen. Og hvis man gerne vil udvikle sig sammen, så er man nødt til at arbejde og dele med hinanden, hvad man oplever, og hvordan man har det. Det kan godt være svært.
Samtidig er det også vigtigt, at man oplever ting sammen med andre. Det gør, at man måske kommer til at savne hinanden lidt, og at man har nogle oplevelser at dele med hinanden efterfølgende – det tror jeg er rigtig sundt.
Men kærlighed er lige så forskellig, som de mennesker der lever i den, og derfor er det svært at sige, hvad der er den bedste løsning, og hvor den kærlighed fører én hen. Tryghed og glæde er i hvert fald nogle virkelig gode ting at holde fast i.
Nogle er også glade for at kunne overraske hinanden engang i mellem. At gøre noget andet, end det man plejer. Det kan nogle gange give lidt ny energi til kærligheden. På en måde kan man sige, at man er nødt til at fodre kærligheden for give den nyt liv. Det kan være meget godt at huske hinanden på.
Som menneske kan man godt blive lidt utryg ved forandringer, og det tror jeg også gælder, når vi oplever at vores kærlighed til hinanden forandrer sig. Så tænker man på, hvad det mon betyder? Og det er helt forståeligt. Styrken ved kærlighed er måske, at den forandrer sig. Det giver jer mulighed for at udvikle jer endnu mere sammen – også selvom det godt kan være lidt skræmmende.
Men så længe man passer på hinanden og respekterer hinanden, så er der i hvert fald rigtig gode muligheder for at passe på jeres kærlighed.
Jeg håber, det har givet lidt ekstra energi til jeres forhold og kærligheden, og jeg ønsker jer alt det bedste.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen