Brev
Hvordan glemmer jeg alt om ham?
Kære BB
For ca. lidt over et år nu har jeg gået på en skole, som jeg stadig går på og føler mig rigtig godt tilpas ved. Jeg skiftede skole og pga. en masse problemer derhenne var jeg en meget genert, indadlukket men meget intelligent person. Det har så taget en rigtig stor drejning i løbet af året.
Jeg blev mere og mere selvstændig, blev rigtig selvsikker på mig selv og turde sige fra, hvilket jeg ikke gjorde før, men lod folk kontrollere mig. Problemet er, at en fyr fra klassen før havde en meget lang flirt. Han blev konstant ved med at røre ved mig, følge efter mig, notere sig de ting, jeg også gjorde og han så også meget hurtigt, at jeg i starten var meget genert. Mest genert af at skulle møde ham over på skolen.
Det ændrede sig da han nu bor i et helt andet land, men for ikke så længe siden besøgte os. Jeg ville gerne vise ham, at jeg havde været igennem meget for at blive så selvsikker og gjort mange ting for at tro på mig selv, men ligeså snart jeg talte til ham, blev han helt kold.
Inden han rejste havde han skiftet mening og fundet en anden pige, som han stadig kan lide i dag. Jeg kan simpelthen ikke få ham ud af hovedet igen, og nogengange ved jeg ikke, om jeg KAN være ligeglad selvom han ikke betyder noget for mig overhoved. Det der påvirker mig mest er, at pigen han kan lide ikke kun har ham som beundre, men faktisk er meget, meget populær. Hun er hende der nyder de ting, hun kan, er altid meget sjov og fjollet, har masser af godt selvværd og med mange folk i hælene hele tiden.
Det er nok også mest det, at jeg for tiden ikke er så glad for min egen krop. Normalt vil jeg ikke bruge tid på at sammenligne mig selv med andre piger eller for den sags skyld drenge, men når man ser hende og hvorfor drengene s godt kan lide hende, er det at hun har en rigtig flot, rund figur, veltrænet og også at hun tager tingene så aflsappet, hviket måske ikke er det bedre fra min side altid.
Siden jeg selv ikke går til nogen sport som hende og andre piger fra klassen gør, så føler jeg pludselig at jeg ikke er ligeså køn og at der er omkring 10% chance nu for at finde en dreng, som accepterer mig for mit udseendet men også for min lidt anderledes personlighed.
Jeg har helt andre hobbier end de fleste andre piger og er for det meste også kun sammen med drenge, fordi jeg f’øler, jeg nemmest ikke sammenligner mig selv med dem… Hvad kan jeg gøre for at glemme “ham” og måske kunne sige til mig selv at specifikke ting om min krop og det at jeg er single, ikke et forhold.
Hilsen Pigen Der Afventer Et Svar
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, hvor svært du har det for tiden.
Du fortæller, at du for et år siden skiftede skole og havde en ven der, som nu er flyttet til et andet land. Din tidligere ven har for nylig været på besøg, hvor du fortalte ham om alle de gode fremskridt, som du kan mærke, at der er sket for dig det seneste år. Hvor er det godt, at du er bevidst om alle de fremskridt, som du har gjort. Du fortæller også, at du er meget intelligent og er gået fra at være indelukket til selvsikker. Flot at du kan mærke og se de fremskridt, som du har gjort og som har udviklet dig det seneste år.
Du spørger, hvordan du kan glemme alt om din gamle ven og blive tilfreds med din krop og evt. finde en kæreste. Jeg tænker, at det er store spørgsmål, du stiller...
Når man er glad for en person, der har betydet noget for en (og måske lidt forelsket i), kan det være svært, når man ikke føler sig hørt og forstået på det, som der betyder noget for en selv. Jeg tænker, at det er flot af dig, at du involverede ham i dine tanker om din udvikling, men at han måske ikke var klar til at høre om det?
Når du skriver, at du ønsker at glemme ham, gætter jeg på, at det er fordi, du kan mærke, at det gør ondt på dig, når han ikke kan være der for dig, sådan som du gerne vil have, at han skulle være der for dig? Måske kunne du prøve at mærke efter, om det er den følelse, som du har indeni, eller hvilken følelse det så er..?
Jeg tænker, at det måske kunne være godt for dig at tale med en voksen om de tanker, som du går med..? Du skriver ikke noget om dine forældre, måske kunne du tale med dem om dine tanker? Eller måske har du en anden nær fortrolig i familien - en moster, mormor eller en helt anden? Du kan også kontakte sundhedsplejersken på din skole og tale med hende. Hun ved en masse om krop og udvikling i den alder, du er i nu.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvor der sidder søde voksne klar til at tale med dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.