Brev
Ham eller min veninde
Kære brevkasse.
Jeg har en veninde jeg går til håndbold med. Vi har kun kendt hinanden i et par måneder, men har fået et stærkt bånd allerede.
Min veninde skriver med en dreng som jeg også skriver med og han virker interesserede i os begge, men jeg er ved at få følelser for ham og tror også min veninde har følelser for ham. Jeg har prøvet det her en gang før hvor jeg ødelagde alt.
Jeg er bange for at ødelægge vores venskab for jeg elsker hende over alt på jorden, men hvis jeg bare går rundt med den her følelse hele tiden kommer det til at ændre mig fuldstændig igen. Jeg ved ikke om jeg skal snakke med hende om det eller bare holde det for mig selv?
Jeg ved hun ikke vil blive sur på mig fordi vi har lovet altid at være der for hinanden, men hvis jeg spørg ham og han ikke har følelser for mig ville det blive så akavet.
Håber virkelig i kan hjælpe mig.
KH pigen der er forvirret…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en svær situation at stå i. Mon din veninde ved, at I skriver med den samme dreng? Eller er det det med, at du er ved at få følelser for ham, hun ikke ved?
Det lyder rigtigt dejligt, at du har fået en ny veninde, som du er så glad for. Det lyder som om, I har et tæt og nært venskab, som gør, at I også kan snakke om sådan nogle ting. Det er ofte ikke så godt at have den slags hemmeligheder for hinanden i et venindeforhold. Det kan have den konsekvens, at man langsomt glider lidt væk fra hinanden. Så jeg tænker, at det er bedre at fortælle sandheden. Derfor synes jeg bestemt, du skal fortælle hende, hvordan du har det. Hvad tænker du mon om det?
Det kan være en svær snak at tage, og det er måske også det, der har holdt dig tilbage? Du skriver, at du ved, hun ikke bliver sur. Det er da i hvert fald et godt udgangspunkt. Hvordan tror du, hun så vil reagere?
Det kan jo også være, at hun sidder i samme dilemma som dig. Måske er hun også er ved at få følelser for ham. Og måske er hun i tvivl om, om hun skal snakke med dig om det, og om du også har følelser for ham. Så ville det jo i hvert fald være rigtig godt, hvis du startede snakken om det. Det kan også være, at hun ikke er interesseret i ham på den måde. Og så er problemet måske løst?
Hvis det nu viser sig, at I begge to har følelser for ham, hvordan tror du så, at hun vil reagere? Og hvilken løsning kunne der være på det? Måske finder I ud af, at jeres venskab betyder mere for jer end jeres følelser for drengen. Men alt det kan I kun få svar på ved at få talt om det.
Du beskriver forholdet til din veninde som noget, der er rigtigt fint og værdifuldt. Derfor synes jeg, du skal passe rigtig godt på det. Det kan du blandt andet gøre ved at være åben og ærlig om, hvordan du har det og dele dine tanker og bekymringer med hende.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele.
De kærligste hilsner fra Børnetelefonen