Brev
frienzone
Hej BB.
Jeg kan lide en pige i min klasse men desværre kan hun ikke lide mig ;,-( Vi har være kærester før men det holdt knap en dag så slog hun op fordi jeg var alt for mærkelig.
jeg har asperger og jeg kan virkelig lide hende. ver gang jeg ser hende får jeg helt ondt i mit bryst. jeg er bange for at sige det jeg føler. hvad hvis hun griner eller gør nar ad mig hun kan godt finde på den slags.
jeg er bare hendes ven ikke andet siger hun til mig. og når vi leger SPT eller K i min klasse og jeg spørger hende hvor god en ven jeg er siger hun at jeg er en god ven. men jeg vil ikke kun være hendes ven.
de andre kalder det FRIENDZONE og siger jeg ikke kan komme ud af det igen. derfor gik jeg til jer.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Det er altid rigtig svært, når man har følelser for en anden person, som måske ikke bliver gengældt. Jeg tænker, det er rigtigt vigtigt for dig, at du finder frem til en tilstand, som du kan være i… Pigen, som du fortæller om, kan jo ikke tvinges til at være kærester med dig, hvis hun ikke har lyst…
Måske kunne du forslå en dag, at I skulle se en film sammen? Så kunne du sige til hende, at der er noget, du gerne vil tale med hende om, men at du er bange for, at hun vil grine af dig… Fortæl hende, at du har flere følelser for hende end bare venskabelige… Der er jo også en mulighed for, at hun har følelser for dig, men bare ikke vil sige det i klassen, når I leger…
Men jeg tænker, at du er nødt til at forberede dig på, at det kan være, at hun afviser dig… Samtidig tænker jeg, at det kunne være godt, hvis du har tænkt tanken inden, så du måske er klar til at snakke venskab med hende… I kan jo sagtens have et tæt venskab, hvis du har lyst…? Men nogle gange kan det være rigtig svært at være gode venner med nogen, hvis man dybest inde har stærkere følelser… Men jeg tænker også, at hvis I skal være gode venner, så er hun nødt til at vide, at hun gør dig ked af det, hvis hun gør nar af dig eller griner…
Hvis du synes, det er for svært at snakke med hende om det, kan du også vælge at skrive hende et brev. Måske at det nemmere at huske at få det hele med, hvis du ikke samtidig sidder overfor hende…?
Til sidst vil jeg sige, at de ting hun har sagt til dig om, at du er mærkelig… Dem tænker jeg, du skal kaste fra dig… Du er den, du er, og hvis det ikke er godt nok til hende, så er hun måske ikke det værd… Lad ikke hendes ord ødelægge din tro på dig selv. Vi er jo alle forskellige, og der skal være plads til os alle.
Hvis du synes det er svært at snakke om, så var det måske en idé at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du snakke med en anonym voksen, som er vant til at snakke med børn og unge om alt muligt. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.