Brev
Forvirret
Kære BB
Jeg er en pige på 13 år. I noget tid har jeg været meget forvirret. Er jeg til drenge eller piger? Eller begge? Det hele startede da jeg begyndte at se på min bedsteveninde på en helt ny måde. Hun var så smuk og charmerende. Selvfølgelig var hun også det før men nu på en helt anden måde.
Jeg begyndte at blive helt varm når hun Fx. Rørte ved mig (ikke seksuelt ment) eller når hun gav mig komplimenter. Jeg begyndte at blive lun på hende. På et tidspunkt indrømmede hun sine følelser til mig om at hun også var lun på mig. Så vi kom sammen men det er en helt anden historie.
Jeg læste på nettet at det er normalt i min alder at begynde at have følelser får folk med ens eget køn eller en fra ens familie. Det bildte jeg mig også ind. Men nu er der snart gået 2 år siden og jeg bliver stadig lun på piger og tiltrukket af dem.
Er det normalt eller?
Mvh M
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Du har helt ret i, at det er er meget almindeligt i din alder at få varme følelser for unge af sit eget køn. Det ved jeg, at rigtig mange kender til. Du har oplevet det allerede i 11-12 års alderen. Og du oplever det stadigvæk.
Det lyder helt normalt for en 13 årig som dig, at du stadig bliver tiltrukket af andre piger. Måske bliver det ved, så du om nogle år får en pigekæreste. Måske ændrer det sig, så du bliver tiltrukket af drenge i stedet for. Og måske vil du opleve, at du både bliver tiltrukket af piger og af drenge, og at du både kan have pige - og drengekærester.
Det er svært at vide lige nu, hvordan det bliver for dig. Men jeg vil sige til dig, at det giver ikke rigtig mening at snakke om normal/unormal. Det, der giver mening for hver enkelt person, er, at han/hun finder ud af, hvordan livet bliver et godt liv.
Jeg vil foreslå, at du bliver ved med at være åben og nysgerrig over for din seksualitet. Det allervigtigste for dig er, at du er tro over for dig selv, og at du accepterer dig selv, som du er. Hvis du gør det, ligger der mange gode og spændende oplevelser foran dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen