Brev
Forelsket i min bror’s ven!
Kære Børnemobil.
Jeg eri tvivl om jeg er ved at være forelsket i min storebror’s ven, M!
Da jeg var lille, omkring 6-7 års alderen lærte min bror ham at kende, allerede første gang han var hjemme hos os der kunne jeg godt lide ham, og ville gerne være sammen med dem/ham, og sådan fortsatte det for hver gang han var hjemme hos os, jeg hang op ad ham, og ville hele tiden kramme ham og sidde ovenpå ham.
Han var også med os på ferie en gang, hvilket jo passede mig fint fordi jeg elskede at være sammen med ham, også selvom han var min storebror’s ven. Når jeg ikke måtte være med kan jeg huske at jeg blev ked af det og gemte mig ude foran hans dør og ventede på at min bror skulle på toilet så jeg kunne liste mig ind til M, nogle gange uden held.
Som tiden gik blev jeg ved med at kunne lide ham og da jeg blev ældre begyndte jeg også at få et ‘forhold’ til ham, på vennemåden.
Nu er jeg 14 år og jeg er super glad for ham endnu, også selvom jeg ikke ser ham så meget som dengang pga min bror er flyttede hjemmefra, dog kommer han og spiser hjemme nogle gange og tager M med nogle gange, der ser jeg ham, og skynder mig altid hen for at kramme ham når de træder ind ad døren.
Jeg støder dog også ind i ham nogle gange, hvis jeg er nede og handle, i byen eller lign. Hvis jeg møder ham i byen med mine veninder synes de det er underligt at jeg er venner med min storebror’s ven, specielt fordi de er 21 år.
Jeg ser noglegange M i min fritid, men aldrig hjemme hos mig fordi mine forældre er der, men hjemme hos ham for han bor jo i sin egen lejlighed.
Engang da vi var hjemme hos ham ved jeg ikke hvad der skete, men ligepludselig kyssede vi, og det føltes så skønt, det blev lidt heftigere da vi endte inde i han’s sove værelse, uden tøj.
Jeg har det dårligt med det overfor min storebror, men jeg kan bare ikke stoppe det jeg har med M for det er så fantastisk.
Ved ikke om jeg skal fortælle det til min bror eller ej?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev, som flot beskriver, hvordan du har det over for din bror, fordi du synes, hans ven er fantastisk.
Jeg forstå på dit brev, at du har det dårligt overfor, hvad din bror vil sige – og måske gøre - hvis han fik at vide, at du og M har noget sammen. På et eller andet tidspunkt vil han nok finde ud af det, og jeg tror at risikoen, for at han vil blive rigtig sur, er større jo længere tid, der går. Det kender du måske også godt selv til, hvis nogen har holdt noget hemmeligt for dig i lang tid?
Kunne du mon fortælle din bror, hvordan du har det med M? Fortæl ham, at du også har besøgt ham, hvor han bor, og at I har haft det hyggeligt sammen. Hvis det er for svært at sige, kan det måske hjælpe dig at skrive i et brev til din bror. Jeg ved godt, at det lige kræver lidt mod at få taget hul på sådan en snak. Du har vist flot mod og styrke ved at skrive til os, og jeg håber, du har lidt mere af det og kan få talt med din bror. Det jeg kan læse i dit er, at ærlighed er vigtig for dig og sammen med det, at du og din bror har et godt og tillidsfuldt forhold til hinanden. Måske kan du bruge de stærke værdier du har, til at snakke med din bror om M?
Måske kan du tænke lidt over det? Jeg synes, at du skal fortælle M, at du ikke har fortalt din bror om ham og dig, fordi du er bange for, hvad din bror vil sige og tænke, for så ved han i hvert fald, at du stadig mangler at fortælle det til din bror. Samtidig vil jeg også sige, at det jo nok også vil en idé, at M snakkede med din bror - som en ven. Måske har du og M snakket om, hvem der skal snakke med din bror - men blandt dig og M, er han jo både din bror og M's ven.
Måske er du også bekymret over at sige det til din bror, fordi der syv års forskel på dig og M? Måske vil det være det, din bror reagere over - fordi du jo stadig er 14 år ung og under 15 år, og M er 21 år, og dermed voksen. Men stadig, tror jeg, at det bedste vil være at snakke med din bror - og gerne dine forældre også. Måske kan du begynde med at sige til din bror, at der er noget, som du i lang tid ville sige til ham - at du synes det er svært og er bange for, at han bliver sur på dig. At du har brug for at han lytter til dig, som din storebror, fordi han betyder meget for dig. Vil det være en måde, du kunne begynde snakken?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. For jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, hvordan han vil reagere, men samtidig er der ingen, der kan holde til at holde noget hemmeligt for de mennesker, der betyder noget for en.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det, kan du altid ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116 111 hvor, vi sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen