Brev
Forelsket
Hej
jeg er E og jeg har et problem
problemet er at jeg er forelsket i en fyr jeg går ved siden af ham og kan slet ikke snakke med ham
jeg er bange For at han mæske vil gøre grin med det selvom jeg elsker og få folk til at grine
men jeg vil rigtig gerne spørge ham og vi skal være kærester men tør ikke og ved ikke om han er forelsket
har brug for hjælp
hvad er tegnet på han er forelsket og hvordan skal jeg spørge ham
det vil ødelægge vores venskab hvis jeg spøg og han ikke er forelsket
skal jeg skrive et brev hver dag og putte det i hans taske og lade vær med at skrive hvem det er fra
hjælp mig har brug for det
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Tak for dit brev, der handler om at du er forelsket i en fyr, som du er lidt i tvivl om, hvordan du skal tale med. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er ret svært at finde ud af, hvad du lige skal gøre. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt. Det er helt normalt, hvis man bliver nervøs, når man er tæt på den person, man er blevet forelsket i. Måske kan man mærke sommerfugle i maven, måske får man helt fugtige håndflader, og måske glemmer man det, man ellers havde tænkt, man skulle sige. Derfor kan jeg også godt forstå, at du ikke rigtig kan snakke med ham, når han går lige ved siden af dig.   Der er forskellige ting, man kan gøre, når man er forelsket. Uanset hvad man vælger at prøve, kræver det nok, at man lige bruger lidt tid på at samle lidt mod til sig. Her på BørneTelefonens hjemmeside er der faktisk et par tips til, hvad man kan gøre for at vise, at man er interesseret i en person. Du kan læse om tippene her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx. Et af tippene går ud på, at man kan prøve at møde den anden person ”tilfældigt”. Måske er det allerede det, der sker, når du kommer til at gå ved siden af fyren? Måske kan du prøve at gå tilfældigt ved siden af ham igen og have en sætning parat? Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs over, om han griner af dig, men måske er det alligevel værd at tage chancen og prøve? Det kan være, at du kan sige noget, eller spørge ham om noget, som ikke umiddelbart kan være noget, man kan grine af: Hvis I f.eks. går i klasse sammen, kunne du prøve at spørge ham, hvad I skal have i næste time eller du kunne spørge ham, om han ved, hvad tid I har fri? På den måde kan du måske starte med at have sådan nogle korte samtaler med ham, hvor du vænner dig til at tale med ham, og så kan det være, at du bliver mere og mere modig og en dag tør sige lidt mere til ham. Der er andre gode tips, som du kan læse, hvis du klikker på linket. Hvis man har mod på det, kan man måske prøve at bruge flere af tippene. Dit forslag med et brev i hans taske hver dag, er virkelig et kreativt bud på, hvad man også kunne gøre – godt tænkt! Jeg spekulerer dog lidt på, hvordan han mon så skal gætte, hvem der sender ham de små breve? Jeg kender ham ikke, så jeg ved ikke rigtig, om han mon er typen, der vil synes, det er sjovt eller sødt med sådan et brev? Det er selvfølgelig lidt svært at forudsige, men måske kunne du starte med at prøve et par af de andre ”scoretips” og lære ham lidt bedre at kende, før du beslutter, om han skal have en lille seddel ned i tasken hver dag? Noget andet, jeg kommer til at tænke på, er, at han måske også kan komme til at tro, at det bare er en, der laver sjov med ham – og så ved man jo ikke, om han kan finde på at læse sedlerne op i klassen. Måske skal man også lige forberede sig på, at det kan ske – og måske skal man i hvert fald nok ikke skrive noget, der er hemmeligt? Nogle gange kan det være lidt svært at vide, om en anden person kan lide en/er forelsket i en. Men måske kan du prøve at være opmærksom på, hvordan han opfører sig: Prøver han mon også at få din opmærksomhed? Måske bruger han endda nogle af de tips, som du har læst om? Det er ikke sikkert, at det lige er til at se – og selvom du ikke synes, at det virker som om, at han prøver at få din opmærksomhed, behøver det jo ikke at betyde, at han ikke kan få øjnene op for dig. Men måske kunne det være en idé at starte med at kigge på, hvordan han mon reagerer, hvis du får sagt noget til ham engang imellem?
Et godt sted at starte, kan være ved at prøve at få øjenkontakt med ham i skolen, sende ham et smil så ofte det kan lade sig gøre. Spørg måske om han kan hjælpe dig med noget fagligt, måske en matematikopgave eller noget, som du ved han er god til, det kan være en god måde at få startet en snak. Hvis der er noget, du ved han interesserer sig for, fx fodbold, sport eller noget helt andet, kan det også være en måde at komme i kontakt på, hvis du spørger lidt ind. Det kræver lidt mod, men du virker som en pige, der er modig. Så start i det små og så håber jeg du får en god kontakt. Jeg tænker også på, om det ikke ville hjælpe dig at snakke med nogen om det? Måske har du nogle veninder, som har prøvet at være forelsket – og måske har de også nogle gode tricks? Måske kan de være med til at holde lidt øje med, om han mon også virker lidt interesseret i dig? Uanset hvad vil det måske være meget rart at tale med nogen om det, så man kan fortælle om, hvordan det føles? Det kan også være, at du snakker godt med dine forældre, eller måske bare en af dem, og at det vil være rart at snakke med dem? Hvis du har lyst til at tale med en af vores rådgivere om det, er du også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive på BørneChatten lige her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx. Både telefonen og chatten har åbent hver dag fra kl. 11-23 – med mindre der står andet her på vores hjemmeside. Det er sejt, at du har skrevet herind for at få gode råd om forelskelse, og jeg håber, at du kan finde lidt mere mod frem og prøve nogle ”scoretips” af på den fyr, du er blevet forelsket i. Mange gange held og lykke og kærlig hilsen BørneTelefonen