Forelsket

Hej børnetelefon

jeg er en pige på 14, som er forelsket i en dreng, for min klasse, men der er en fra en anden klasse der fandt ud ad det og sagde det til en anden dreng der sagde det højt i sin klasse og måske til drengen jeg kan lide.

PS efter det har jeg svært med at få øjenkontakt og når vi får det kigger jeg væk.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Åh ja, når sådan noget sker, kan det være så svært at være i.  Jeg tænker, du mest havde lyst til at kravle i et musehul? Jeg forstiller mig også, at du har tænkt og tænkt på, om ham du er forelsket i, nu har hørt det, og hvordan det er blevet sagt. Det er hårdt arbejde for dine tanker og dig, så jeg forstår godt, at du lige nu ikke ved, hvad du skal gøre.

Jeg vil da lige glæde mig over, at du er forelsket. Det er en rigtig dejlig følelse, selvom den også kan være lidt svær, indtil den, man er forelsket i, ved besked. Men vejen frem til at komme lidt tættere på ham kan være rigtig hyggelig og spændende.

Jeg forstår godt, at du er træt af det, som er blevet sagt. Men jeg tænker også, at det er nu, du skal begynde at øve dig i at kigge ham i øjnene, selvom det er meget svært de første gange. Når man bliver forelsket, kan det føles svært at få fat på den person, som man tænker på. Du er måske kommet lidt uheldigt fra start, fordi nogle har fortalt ham det, men det ændrer ikke på, at du stadig er glad for ham. Hvis du har mod, kunne du starte med at skrive til ham og på den måde se om, han vil dig lige nu.

Man kan sige, at jo tættere du kommer på ham, jo flere chancer får du for at fortælle lidt om, hvad du føler for ham. Start stille og roligt med at afsløre, at du har det virkeligt rart med at skrive med ham, at du godt kunne tænke dig at mødes med ham og f.eks. gå en tur, gå i bio, eller noget andet!

Derefter kan du mærke efter, hvordan han reagerer. Hvis han også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter, hvordan han reagerer. Hvis han igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til… på den måde kan man nærme sig hinanden.

Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold man har som venner/bekendte bliver akavet.

Jeg ved af hele mit hjerte godt, at det er et kæmpe skridt mere, du selv skal tage, men jeg håber du gør det, og tænker på det hele som noget rigtig godt. Du kommer også til at fremstå mere troværdig ved selv at stå frem. Dem, der har fortalt det, kommer så lige pludselig til at stå i anden række.

Prøv at læse ’gode råd om kærlighed’ og mere om emnet her:  Kærlighed

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.