Brev
forelsket…..
Hej BB
Jeg er en dreng på 12 år der går i 6. klasse.
Der er en pige jeg godt kan lide og jeg tror også hun kan lide mig.
hver gang vi arbejder sammen i timerne snakker vi og griner sammen. Vi har det sjovt når vi er sammen og jeg vil gerne være hendes kæreste, men jeg er alt for bange til at sige det til hende. For hvad nu vis hun siger nej, så vil det bare være helt mærkeligt mellem os.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre så (please hjælp mig!!!)
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er sejt af dig at skrive herind om det – specielt når du er bange for at spørge pigen fra din klasse, om I skal være kærester. At du skriver det her brev viser, at du har mod. Jeg tænker, at det er et mod, som du kan bruge i den her situation. Det her svar vil handle om at have overvejelser omkring, hvorvidt man skal spørge eller ej, og hvordan du kan spørge hende, om I skal være kærester. Jeg håber, at svaret kan være en hjælp for dig. Uha, det med at være forelsket kan bare fylde enormt meget. Jeg har talt med andre, som oplever, at de hele tiden holder øje med den person, de kan lide, når de er i samme rum. Måske oplever du også at blive endnu mere bevidst om dig selv og tænke over, hvad hun mon synes om dig? Jeg kan godt forstå, at du er nervøs over at spørge hende, om I skal være kærester, da man jo aldrig ved, hvad svaret bliver – og hvordan det mon vil være mellem jer, hvis hun siger nej. Hvis hun siger nej, kan det godt være, at det i den første tid bliver lidt anderledes mellem jer. Men det kan sagtens være, at I med tiden vil få det sjovt og hyggeligt sammen, som I har det nu. Ud fra dit brev lyder det til, at det er nogle af de tanker, som holder dig mest tilbage fra at spørge?
Man kan også vende det hele om og spørge sig selv, hvad der sker, hvis man lader være med at spørge? Så finder du ikke ud af, hvad hun føler for dig, og om hun vil være kærester med dig. Jeg ved godt, at det kan lyde lidt let, når jeg skriver det sådan. Men nogle gange kan det være en hjælp at vende det hele om, for at finde frem til, hvad man egentlig har mest lyst til at gøre. Giver det mon mening? Du skriver, at I taler godt sammen og har det sjovt sammen. Det lyder til, at det er nogle værdier for dig – det er godt at kunne mærke efter, hvad man ønsker i et forhold. En mulighed er, at du taler med dine venner (eller en af dem) om det hele. Det kan være, at din ven har gode råd til, hvad du kan gøre, og du kan tale med ham om dine overvejelser. Hvem ville være god at tale med? Jeg har talt med andre, som har været i tvivl om, hvordan de skulle spørge den anden person, om de skulle være kærester. For mange er det rart, at man har god tid, og at der ikke er alle mulige andre personer rundt om én. Så kan I få en god snak om det hele. Hvis du synes, det er svært at spørge, kan det eventuelt være en hjælp at tænke over, hvad du vil sige. Det kan nogle gange gøre det lettere at sige i situationen.
En måde at spørge kunne for eksempel være: Jeg synes, at du er rigtig sød og jeg har i lang tid tænkt over, om du vil være kærester med mig? Du kunne også sige: Jeg har tænkt over, om du vil være min kæreste? Andre synes det er nemmere at skrive over for eksempel SMS. Når man skriver sammen, kan der hurtigt opstå misforståelser, fordi man ikke kan høre tonelejet og alvoren. Det er godt at være bevidst om, hvis du vælger at skrive til hende. Hvilken måde synes du ville være den bedste måde at spørge hende på? Hvis du vil tale videre om det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Du vil være anonym, når du ringer ind. Nummeret er 116 111. Du kan også læse mere om forelskelse på vores hjemmeside. Du kan trykke på det her link: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx Her står noget om, hvad man kan gøre, når man er forelsket. Det kan måske være en hjælp for dig. Mange hilsner fra BørneTelefonen