Brev
Forelskelseproblemer
Hej BørneTelefonen,
jeg er en dreng på 16 år. Som er vildt forelsket i en pige fra min Efterskole.
Jeg er ikke sikker på om hun er forelsket i mig, men vi snakker sammen utroligt godt og næsten hele tiden.
Jeg troede jeg skulle spørge om vi skulle være kæreste i går til en elevfest. Hun bliver ret fuld, og hun fortæller mig at hun har noget kørende med en anden dreng fra efterskolen. Hele min aften falder der til jorden, og resten af aftenen der jeg hende kun i favnen på den anden dreng. Hvor de enten rå snæver, eller danser op og ned af hinanden.
Jeg ved ikke om jeg skal skrive til hende nu hvordan jeg følte/føler om hende. Hvis jeg skriver er det på ingen måde for at presse hende. Men hvad synes i jeg skal gøre?
Hilsen en trist dreng
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Jeg forstår godt du føler dig trist, når hende du er forelsket i, har noget kørende med en anden. Det er bestemt ikke en sjov situation at være i, og det kan fylde så utroligt meget. Det er både i orden og forståeligt, at det fylder meget i tanker og følelser.
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om hvorvidt du skal skrive til hende og fortælle om dine følelser eller ej. Jeg har tænkt en del over det, og det er faktisk ikke nemt at komme frem til hvad det rette er at gøre. Måske ville mange kærligheds-problemer være nemmere hvis vi mennesker var modige nok til at sætte ord på vores følelser på en kærlig og hensynsfuld måde. Og samtidig kan det gøre så utroligt ondt, hvis den man åbner sig op overfor en, som ikke formår at tage imod det på den måde, man håbede. Derfor er der plusser og minusser ved at fortælle hende om dine følelser eller lade være med at fortælle om dine følelser.
Når man står i situationer, hvor det er svært at vide hvad man skal gøre, kan det tit hjælpe at have tillid til sig selv. Tillid til, at hvad end man vælger at gøre så var det det bedste valg der kunne træffes på det tidspunkt og med den viden man havde. Det du vælger at gøre kan aldrig være forkert, det vil være det rigtige for dig. Derfor er jeg er sikker på at hvad end du vælger at gøre så vil det være det rigtige for dig. Jeg vil også sige, at i kærlighed må man også satste lidt for at finde ud af, hvordan den andens følelser er. Overvej om du kan tale med hende om, hvordan hun synes, at I har det sammen - det kan måske åbne op for en snak om følelserne og give mulighed for at fortælle om dine. Så ved hun hvordan du har det.
Måske vil det der føles rigtigt den ene dag være noget andet den næste dag. Derfor tag en dag af gangen og se hvad der sker. Både inde i dig og i din relation til pige. Men tag et valg, så du ved at du gjorde et aktivt valg; enten at tale følelser med hende eller ej?
Mange hilsner BørneTelefonen