Brev
Forelskelse og kærlighed
Kære Brevkassen,
Jeg er en pige på 16 år.
Jeg har et problem som jeg ikke rigtig kan snakke med andre om, så jeg vil prøve lykken hos jer…
Der er den her dreng i min klasse, jeg har været forelsket i siden ottende klasse. Han er også forelsket i mig (tror jeg). Jeg ved ikke helt præcis hvor længe han har været forelsket i mig. Måske i slutningen af syvende klasse eller sådan noget.
I starten kunne jeg slet ikke lide ham, men jo længere tid der gik, jo mere forelsket blev jeg. Det var lidt mig selv der fandt ud af at han kunne lide mig. Jeg er nemlig god til at lægge mærke til sådan noget.
Men I al den tid har han aldrig prøvet at vise at han er interesseret. Han har aldrig rigtig prøvet at vise han kan lide mig. Jeg ved ikke om det måske har noget at gøre med at jeg var lidt streng mod ham i starten, da jeg ikke brød mig om at han kunne lide mig?
Jeg er ikke streng mere, men her for to dage siden var han sådan virkelig ond – han begyndte at kaste alt muligt efter mig, og grine ad mig og han slår til mig så det gør ondt i min arm osv. Han har på den anden side også været meget pjattet og kaldt på mig når jeg var helt i den anden ende af klassen for at fortælle mig at der var en fra klassen der fik tæsk af en lille dreng osv. Jeg ved ikke om det er fordi han er ved at komme over mig, eller om det er noget at gøre med hele forelskelsesprocessen, fordi jeg ved ikke helt hvad der foregår i drengenes hoveder når de kan lide en pige.
Han skriver med alle mulige piger og hans ekskæreste skriver han også med (mega irriterende) så jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan snakke med mig?
Det er også som om han prøver at gøre mig jaloux ved at snakke med min veninde, men det tror jeg ikke for han prøver ikke rigtig at fange min opmærksomhed når han snakker med hende, og min veninde er også sådan en type alle kan lide.
Jeg ønsker virkelig at få det til at fungere for jeg har ikke lyst til at miste ham for jeg holder så meget af ham og kan ikke forestille at være sammen med en anden dreng.
Det er helt udelukkende at snakke med ham og fortælle ham at jeg kan lide ham på grund af denne nuværende situation.
Hvis det ikke bliver til noget, kender I så en god metode til at komme over ham?
Jeg håber håber virkelig at jeg får et svar fra jer for det her har virkelig gjort mig skør.
P.S. Det må gerne være et ”direkte” svar for har virkelig bare lyst til at høre sandheden lige meget hvor slem den er
Hilsen Anonym
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev, jeg er glad for at du skriver herind med dit problem, så jeg håber svaret vil hjælpe dig!
Du skriver at du har været forelsket i den her dreng i lang tid og at han også har været forelsket i dig i lang tid. Det lyder rigtig dejligt at I begge har følelser for hinanden, så mon ikke der er håb forude? Det kan være svært at gøre noget ud af sine følelser, men det er en rigtig god start at du er så god til at mærke dine egne og andres følelser, som du skriver.
Du skriver, at han aldrig har vist at han er interesseret i dig, men jeg bliver nysgerrig på, hvad det er ved ham du alligevel kan mærke som fortæller dig at han er interesseret? Selv de mindste bagateller tæller, og måske kan det hjælpe dig at være opmærksom på hvad det præcis er han gør og siger, som viser hans interesse. Så kan du måske prøve at "give ham lidt igen" på samme måde, når du oplever de ting. Alle der er forelskede har brug for at vide om det er gensidigt og om der er håb for at det kan blive til mere, så jeg tænker at han nok har lige så meget brug for at mærke din interesse for ham.
I forhold til det du skriver om, at han for nogle dage siden var ond ved dig, vil jeg minde dig om det gode gamle ordsprog "den man tugter elsker man" - det er måske lidt gammeldags og lidt overdrevet, men meningen i det tror jeg nu er god nok. Det du fortæller om hans måde at opføre sig over for dig på, synes jeg giver et billede af at han faktisk prøver at fange din interesse. Drenge kan tit opføre sig lidt akavet, når de har følelser for nogen, og de kan måske endda synes, det er pinligt at være følsom og venlig overfor pigerne. Jeg tænker ikke, at du skal tage hans drillerier som udtryk for at han er ved at komme over dig - tværtimod!
Du fortæller også at han skriver med andre piger, men ikke kan snakke med dig. Jeg tænker på om du mon selv har prøvet at skrive til ham og se om han ikke også vil skrive med dig? Drenge er ikke altid lige så opmærksomme som piger og har måske brug for at få tingene tydeligt serveret. Måske er det også sådan for ham, og så kan det være at han bliver opmærksom på dine følelser, hvis du skriver til ham? Du behøver ikke nødvendigvis skrive om dine følelser, bare han mærker at du vil ham.
Omkring det du skriver med din veninde, tænker jeg, at det sagtens kan være et forsøg på at gøre dig jaloux, hvilket er et positivt tegn - selvom det kan være meget irriterende! Jeg synes, du lyder som en rigtig rar og velovervejet pige, hvilket også kan gøre dig til "den type alle kan lide", som du skriver om din veninde. Dog tænker jeg også, at alle er forskellige og der er altid noget helt særligt ved en person, som kan fange andres interesse - der er helt sikkert også noget ved dig som gør, at han særlig godt kan lide dig.
Du skriver, at det er helt udelukket at snakke med ham, men jeg tænker faktisk, om du kunne forsøge at finde mod til det alligevel? Det kan måske være en fin start at skrive sammen osv., men hvis det helst skal blive til noget mere på længere sigt, så tror jeg ikke, at det kan undgås at tale sammen. Jeg synes, du formulerer dig rigtig fint her - og det er tydeligt, at mærke dine følelser for ham. Måske kan du tage det med i en samtale med ham, og forsøge at være lige så god til at fortælle ham om dine tanker. Det kan måske hjælpe dig at forberede dig på, hvad du tænker, han skal vide for at han kan tage stilling til, om han også synes det skal blive til mere. Du kan evt. sige det du har skrevet her - nemlig at du holder af ham og ikke kan forestille dig at være sammen med andre drenge. Det er et stort kompliment til ham, som han kun kan blive glad for, når han også er forelsket i dig.
Hvis du har brug for lidt hjælp til at komme i gang med snakken om dine følelser kan du evt. vise ham det har brev du har skrevet her- eller bare noget af det. På den måde kan han se, at det er noget du mener seriøst og at du har haft meget svært ved at vide hvad du skal gøre.
Jeg tænker på, om du mon har nogle veninder, som har været i samme situation som dig? Det kan tit være en stor hjælp at høre om andres kærlighedsoplevelser og hvad de gjorde i de situationer. Måske har du endda en veninder, der kender jer begge to godt og som kan se det lidt udefra? Jeg synes i hvert fald at du skal prøve at tale med en god veninde om dine følelser. Det kan tit bliver lidt for forvirrende, hvis man går alene med tankerne oppe i ens eget hoved, og så hjælper det at få dem ud og få talt om det.
Du spørger til sidst om en metode til at komme over ham, hvis det ikke bliver til noget. Jeg kan godt forstå, at tænker over det og at du gerne vil være forberedt, men faktisk tænker jeg, at du skal vente med at bekymre dig om det, og lige nu bare være glad for være forelsket - og så især i én der også kan lide dig! En positiv indstilling er et godt skridt på vejen og det smitter også af på andre (måske også på ham!).
Jeg håber, du kan bruge svaret og at I får gjort noget ved jeres følelser for hinanden. Hvis du har brug for at tale mere om det er du velkommen til at skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsnerBørneTelefonen