Brev
Forelskelse
Hej søde frivillige mennesker.
Der er den her fyr fra min klasse som jeg tror jeg er forelsket i.
Når jeg tænker på ham får jeg sommerfugle i maven, altså en rar følelese. Jeg har aldrig følt sådan om en fyr før. Jeg ved at han før har været forelsket i mig, men det er over et år siden. Jeg har snakket med min veninde om, som er rigtig gode venner med ham også, og hun tror også at han er froelsket i mig nu, altså stadigvæk.
Skal jeg spørge om han vil være sammen med mig, eller hvad skal jeg gøre?
Pigen med det store dilemma
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Du skriver, at der går denne fyr i klassen og at du får sommerfugle i maven bare ved at tænke på ham. Jeg kan rigtig godt forstå, du syntes det er en rar følelse at have det sådan, men at du ikke rigtig ved hvad du skal gøre - skal du spørge ham, om han vil være sammen eller ej?
Det er jo heller ikke så sært, at du er usikker på hvordan han vil reagere, for hvis han nu ikke gengælder følelserne, det er lidt af et dilemma. At være rigtig glad for en person, sætter så mange følelser i gang, så det kan være svært at vide hvad man skal gøre.
Dilemmaet kommer også af, at der er mange ubesvarede spørgsmål. Måske tænker du på, om han stadig har følelser for dig og hvordan mon han vil reagere, hvis du siger til ham, at han er speciel og virkelig sød? Hvilke konsekvenser vil det mon have på det venskab I har lige nu, vil det blive ødelagt hvis du fortæller ham om dine følelser for ham? Men, det vil måske være en måde at finde ud af, om han også synes godt om dig. Det kan fx være, at du begynder at 'hænge' ud sammen med ham i frikvarterne, eller sige noget pænt til ham. Fx om hans frisure, eller noget om hans tøj - 'sej trøje, den passer bare godt til dine øjenfarve' - eller hvad du synes det kan være. Sådan så han mærker, at du ser ham og synes godt om ham.
Jeg tænker at du måske skal springe lige ud i det, altså spørge ham om han vil komme sammen med dig. Du kan måske spørge din veninde om hun vil hjælpe dig. Måske er det lidt svært at finde frem til hvordan man skal få ham i snak, du kunne måske også invitere ham hjem til en kop te, eller til at se en film hjemme hos dig eller i biografen. Så kan du se om han siger 'ja' til invitationen og hvis du spørger ham når I er sammen den dag, om han også siger 'ja' til at komme sammen...
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.