Brev
Forelskelse
Hej!
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg har en stort problem
jeg tror jeg er ved at blive forelsket i en der er 15 år ældre end mig. Han er virkelig sød, vi skriver sammen hver dag, der kan gå op til 5 timer i træk hvor vi skriver om alt mellem himmel og jord, vi skriver sammen hver dag og hvis vi ikke gør føles det helt tomt.
Hvad skal jeg gøre jeg er virkelig splittet, ved ikke om jeg skal stoppe med at skrive med ham før jeg får for mange følelser for ham eller hvad jeg skal gøre?.
Og er det mærkeligt at han er så meget ældre end mig?.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du kommer meget i tvivl om, du skal fortsætte med at skrive med den fyr som er 15 år ældre end dig. Det er flot, at du reagerer på det du mærker omkring det mærkelige i, at en voksen mand på 29 år, bruger så meget tid på at skrive med dig. Det er en sund og god skepsis du mærker, samtidig med at du også mærker, at du er ved at få mange følelser for ham. Stol på din skepsis og det du mærker er mærkeligt - de hjælper dig med at passe på dig selv.
Du fortæller ikke om I har mødt hinanden, ud over i jeres skriverier? Hvis du kun har mødt ham via nettet tænker jeg, at du faktisk ikke kan være sikker på, om du ville have de følelser for ham, hvis I mødte hinanden i virkeligheden. Man kan faktisk godt bygge en masse følelser op på nettet, især når I bruger så lang tid på hinanden hver dag. Man kan godt opbygge følelser for en man ikke kender og blive meget overrasket, når man møder personen i virkeligheden.
Du spørger direkte, om det er en dårlig ide at blive ved med at skrive og jeg får lyst til at svare dig direkte. Jeg tænker faktisk, at det er en dårlig ide at få følelser for ham. Det tænker jeg især, fordi han er så meget ældre end dig. Jeg synes ikke, hvis jeg skal være helt ærlig, at det virker helt sundt og naturligt at en voksen mand på 29 år er interesseret i en pige på 14. Der er jo ingen tvivl om, at I kan lide at skrive sammen, men det samme ville du kunne have med en på din egen alder? En anden ting er, at du stadig er under den seksuelle lavalder, så det ville også være ulovligt, hvis I ville indlede et forhold til hinanden. Det skriver du ikke om, I har haft planer om..??
Jeg synes også, at jeg bliver nødt til at fortælle dig, at der voksne, som udnytter nettet til at komme i kontakt med unge piger og drenge. Voksne som ved, hvordan man gør børn og unge trygge ved dem, fx ved at skrive meget sammen og give masser af interesse og opmærksomhed. Til at begynde med handler samtalerne om løst og fast, og efterhånden bliver de mere private og grænserne for, hvad man som barn og ung synes er ok, de rykkes stille og roligt af den voksne. Det lægger man ikke mærke til som barn og ung, fordi man ikke tænker negativt om den, der skriver eller det, der skrives om. Men den voksne kan have helt andre planer med at skrive, så meget sammen med et barn. Man kalder det for, at den voksne 'groomer' eller man som barn er udsat for 'groomming'. Det betyder, at den voksne bruger tid på en, får en til at føle sig helt særligt, får stor tillid opbygget, gør en tryg og lige så forsigtigt, kommer den voksne tættere på en og det, man ellers ikke lige snakker med nogen andre om. Mange af de voksne skriver sammen med flere børn og unge på samme tid, uden at de fortæller det eller vil indrømme det overfor det enkelte barn.
Nogen gange, når barnet/den unge forsøger at stoppe kontakten, så gør den voksne sig meget umage for at fortælle, hvor meget man betyder og hvor tomt og ked af det den voksne bliver, hvis ikke man fortsætter. Det kan være, at den voksne bruger noget af alt det man har skrevet om, mod en? Det kan være, at den voksne truer med at fortælle det til andre - måske nogen man kender? Fortæller dig, om alt den tid, han har brugt på dig, til at give dig skyldfølelser? Det kan betyde, at man som barn/ung, får dårlig samvittighed og føler, at det er ens skyld, at den voksne får det dårligt og bliver ked af det, og derfor tør barnet/den unge ikke at sige fra og stoppe kontakten. Men... der må man som barn eller ung, være stærk og stole på sig selv og den mærkelige følelse, man mærker omkring, at en voksen bruger så meget tid på en. Her kan det også være en rigtig god hjælp, at ens forældre får det at vide, så de kan støtte en i at slutte kontakten. Eller andre som man ved, vil støtte en med at få sluttet og stoppet kontakten til den voksne.
Måske bliver du lidt vred eller ked af det jeg skriver? Måske føler du dig 'snydt' eller tænker, sådan er det slet ikke med ham jeg skriver med? Jeg er lidt ked af at skrive det til dig, men jeg er også nødt til det, for at passe på dig - så du kan passe på dig selv. Så for at passe på dig selv, så overvej det en ekstra gang. Jo mere du skriver og er i kontakt med ham, jo mindre vigtige bliver dine venner og familie - altså de andre mennesker, du har omkring dig. Prøv at forestille dig, hvis du gav lige så meget opmærksomhed til en på din egen alder, dine veninder - din familie, hvordan ville de forhold så udvikle sig og betyde for dig? Jeg gætter på, at forholdene vil blive stærke og fortrolige - og vigtigst, at du kender de mennesker.
Mon du har mod på at snakke med dine forældre om det eller andre som er tæt på dig? Hvis ikke du har det, hvad er det mon så, der bremser dig og hvad skulle der til for, at du får støtte eller hjælp hos nogen du er tryg ved, og som du kender fra din hverdag? Det kan også være, at du vil læse lidt om sikker chat, så klik på linket http://www.sikkerchat.dk/ Her kan du også se videoer med andre unge, som kender til det du er i, lige for tiden.
Jeg snakker tit med andre børn og unge, som oplever det samme som du gør, og det kan være meget svært at få lukket for kontakten til den voksne. Derfor kan det også være en hjælp at ringe eller sms'e med os på 116111 eller, du logger på chatten via www.BorneTelefonen.dk . Så kan vi snakke sammen mere direkte, og måske har du brug for at snakke med os flere gange i den tid, hvor du måske tager valget - beslutningen og slutter kontakten med ham på 29 år. Det er helt ok med os. Vi ved, det kan være svært og derfor vil vi også meget gerne hjælpe og støtte dig. Du kan fx fortælle rådgiveren id.nr til dit brev og mit svar, så kan rådgiveren gå på vores hjemmeside og læse det og I kan snakke videre derfra? Du er stadig anonym og det er gratis.
Jeg håber, mit svar har hjulpet dig med at se, hvad der er bedst for dig i denne situation. At du ved, du er meget velkommen til at få mere rådgivning og støtte - det er lige præcis derfor vi er her.
Mange tanker og kærlig hilsen
BørneTelefonen