Brev
forelskelse
Hej
jeg er en pige på 13år
og er ret forelsket i en der er 15år
har hans nr. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive at jeg kan lig ham
har skrævet med ham om noget musik vil spillede til en koncert på skolen, jeg spillede klaver og han spejlede guitar. Og derefter har vil skrevet lidt sammen om sejlads og musik alser positivt.
Tror dugodt at har lagt mærke til mig han skrev at han sad helt morløs nede på bagerste rigge
skal lige sigesat jeg har gået til klaver i 6 år jeg spillede river flows in you og han spillede nogle med bedels
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor lyder det dejligt for dig, at være forelsket. Det lyder som, at du har et klart mål om, at du gerne vil fortælle ham, at du godt kan lide ham. Når man gerne vil fortælle et andet menneske, at man kan lide vedkommende, så ønsker man jo allerhelst, at de har samme følelser som en selv. Men det er jo desværre ikke altid tilfældet og derfor er der mange, som holder sig lidt tilbage. Men det gør du ikke! Du vil gerne fortælle ham at du kan lide ham og det er bare rigtig modigt og sejt gået, så jeg synes allerede gerne du må være stolt af dig selv, lige meget hvad der sker efterfølgende. Husk det.
Og så, når det er sagt: I har allerede skrevet sammen om ting I har oplevet sammen og det er en rigtig god start, tænker jeg, og han har svaret tilbage og fortæller bl.a., at han er imponeret over dit klaverspil. Det tænker jeg også er et godt tegn på, at han har lagt mærke til dig.
Jeg bliver nysgerrig på, hvor længe I har kendt hinanden og skrevet sammen? Er det mon noget der har stået på længe eller noget I er begyndt på for kortere tid siden? Det kan måske have lidt betydning for, hvordan du kan skrive, at du kan lide ham. Det er jo et budskab, som vi ikke har lyst til at han misforstår, men at skrive det direkte, kan måske også skræmme lidt væk, hvis ikke lige han er forberedt lidt på det eller måske ikke kender dig så godt.
Jeg har derfor et par forskellige forslag:
1: Måske du kan komme ind på emnet gennem en sang eller noget musik. F.eks. kunne du foreslå ham et stykke musik med en god tekst, der handler om en pige der kan lide en dreng og så bagefter fortælle ham dine følelser – ”Jeg har det med dig, som musikken fortæller!” eller noget lignende, som du synes passer til dig.
2: Måske du kunne spørge om han havde lyst til at øve noget musik sammen en dag eller invitere ham til at lave noget andet sammen. Det kan være en måde at vise ham at du er interesseret.
3: Måske du kan starte med at skrive, at du rigtig godt kan lide at skrive sammen med ham. Det kan måske være en start, så kan du se hvordan han reagere på det. Senere kan du måske skrive at du godt kan lide ham. At skrive at man kan ”lide” nogen, kan dog betyde flere ting. Både at man kan lide hinanden på en kærestemåde, men også at man bare kan lide personen - ikke nødvendigvis som en kæreste. Altså som man kan lide sine venner. Hvis du skriver ”Jeg kan rigtig godt lide dig” , så kan du se, hvordan han reagere på det.
4: Men det kan også være, at han måske mere er typen, der skal have besked direkte og så skal du måske bare fortælle ham det direkte.
Det er dig, der kender ham bedst og måske har den bedste fornemmelse af, hvordan han bedst kan håndtere så fin en besked om at en pige godt kan lide ham. Jeg sidder og tænker på, om dine veninder måske også kunne være behjælpelige her? Måske de også kender ham lidt? Måske du har fortalt om ham og derfor kan de give dig nogle gode råd, der netop passer til jer to?
På vores website kan du finde flere gode ideer til hvad du kan gøre, når du er forelsket i én. Du kan se mere her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med kærligheden.
Kærlig hilsen Børnetelefonen