Forbudt kærlighed..

Hej BB
Jeg skriver til jer, da jeg har et rimligt stort dilemma, som nok de færreste, danske piger har. Lad mig fortælle lidt om det. Jeg går selv i 7. Klasse, har en masse venner og veninder og en dejlig familie – for det meste. For nogle måneder siden, forelskede jeg mig i en dreng fra 9. Klasse, lad os bare kalde ham T..

Nå, men jeg vidste jo, at hvis jeg på nogen måde skulle få noget opmærksomhed fra hsm, måtte jeg jo være lidt kostbar og i det hele taget bare begynfe at snakke med ham. I dag er vi, næsten, lykkelige kærester. Vi elsker hinanden mere end noget andet, men her kommer problemet så. Jeg inviterede T med hjem til middag, då han kunne møde mine forældre. De hilste og sådsn noget, men jeg kunne godt mærke på dem begge, at de var lidt sky og ironiske.

Efter at jeg havde fulgt T ud af døren, spurgte jeg dem om de havde noget galt med ham. Så rev min far mig ud på terassen og sagde til mig alá det her: “Han er 3 år ældre end dig, det kan jeg ikke tillade.” Jeg sagde til ham at alder ikke havde betydning for kærlighed, men han tyssede på mig og sagde at man ikke kunne stole på ham, og han sagde at jeg ikke måtte se sammen med T mere.

Jeg skreg ham i hovedet og begyndte at græde, så smækkede jeg døren efter jeg kom ind, hvor min mor havde lyttet. Hun stod bare og nikkede langsomt og sagde: “Din far har ret.. Jeg kan ikke se dig sammen med ham. Du må ikke se sammen med ham, han er alt for gammel til dig.

Jeg begyndte bare at græde endnu mere, gik ovenpå og smækkede døren. Jeg fortalte det til min kæreste dagen efter, vi blev enige om at være diskrete over for mine forældre, for der er intet som kan stoppe mig, eller os, i at være sammen. På vores 4 månedersdsg gav han mig en halskæde. Om aftenen lagde mine forældre mærke til den, jeg fortalte, de blev sure, men jeg ignorerede dem.

Næste dag da jeg kom hjem fra skolen havde min far smadret den! Jeg blev så sur og ked af det, at jeg tog et glas og smadrede det, så smed jeg min billige ring efter min fsr som endte med en bule i panden. Jeg ved bare ikke hvor meget mere jeg længere kan klare det. De overvåger mjg konstant, de ødelægger mit og T’s forhold og gaver e jeg får af ham.

Jeg hsr ikke lyst til at bo her mere, jeg vil være sammen med T uanset hvad, men uanset hvsd jeg gør, finder de ud af det, og nu har jeg forbud, så den eneste kontakt jeg har til T i øjeblikket er mobil og facebook. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, jeg er bange for mine forældre vil slå mig hvis de ser mig sammen med T.

Jeg elsker ham, jeg vil ikke miste ham. Mine ven/inder ville aldrig kunne forstå mig fuldt ud. Hvad skal jeg gøre? Jeg har sprugt mine forældre om de ikke ville give det en chance, men det vil de ikke pgs. hans alder. Jeg kan bare ikke klare det mere, jeg vil bare leve og elske med min kæreste som jeg ikke må få,.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14.

Mange tak for dit brev, hvor du meget fint fortæller om dine bekymringer i forhold til din kæreste og dine forældre. Du fortæller, at du er 14 år og går i 7. klasse og som jeg har forstået det, går din kæreste "T" i 9. klasse - og er to-tre år ældre end dig.

Og nu er du i den situation, at dine forældre ikke vil have, at du ikke er kærester med "T", da de mener, han er for gammel til dig.

Det lyder som om, du har forsøgt, at få dine forældre til at acceptere, at du har din kæreste, det tænker jeg er sejt af dig - du må være en pige med en stærk viljestyrke.

Når man forelsker sig, kan det fylde rigtig meget i ens liv. Det kan være en svær tid - især, hvis ens forældre ikke kan lide ens kæreste eller sågar forbyder en at være kæreste med ham/hende.

Jeg kan ikke læse i dit brev, om du har talt med dine forældre, om hvad der er den dybere grund til, at de ikke ønsker, du er kæreste med "T". Måske handler det om, at de er bange for at du går i seng med ham og bliver gravid i en ung alder? Måske handler det om din families ære? Måske om noget helt andet..?

Uanset hvad det kan handle om, tænker jeg, at de sikkert forsøger at passe på dig, selvom det ikke er den følelse, som du står tilbage med. Jeg kan godt forstå, hvis du er vred, frustreret og/eller ked af at dine forældre har forbudt dig at se din kæreste. Du nævner flere episoder, som, jeg synes, lyder meget voldsomme, og jeg tænker faktisk, at du og din familie måske har brug for at nogen udefra hjælper jer med at få snakket sammen om det her på en ordentlig måde...

Hvad tænker du om, hvis I fik en neutral udeforstående til at snakke med jer..? Tror du at det kunne være en mulighed for jer? Ofte kan det nemlig gøre det muligt at få lavet nogle kompromiser, som alle kan leve med og ofte medvirker det til, at man får talt om tingene på en mere ordentlig måde, hvis der er en tilstede, der ikke skal dømme, men bare mægle...

Jeg vil gerne sige til dig, at jeg ikke synes, dine forældre har taklet det her på nogen god måde. Jeg synes helt klart ikke, det er i orden, at de har ødelagt din gave fra T, og det er jo naturligvis heller ikke ok, at du skal gå og være bange for at blive slået.

(Hvis dine forældre slår eller truer dig, så mener jeg, det er vigtigt, at du får det sagt til en voksen, som kan støtte dig - det kan være en lærer, sundhedsplejersken eller en anden voksen, som du har det godt med. - Det er aldrig i orden at udøve psykisk eller fysisk vold, og hvis de er så pressede, at de gør det, så skal nogen hjælpe jeres familie til at finde andre måder at klare uenigheder på.)

Hvis du har brug for at tale med en voksen om din situation, er du velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 110, eller skrive ind på UngeChatten- måske ville det være et godt sted at starte..? Så kunne I evt. også snakke om, hvordan du evt. kan få fat i en person, der ikke holder med nogen og som kan hjælpe jer med at finde andre måder at takle situationen på...

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.