Brev
Forbudt kærlighed
Hej,
Jeg er en 14-årig pige som går i 8.klasse.
Sagen er den at jeg snakker med den her dreng,og jeg kan virkelig godt lide ham og omvendt. Vi er ikke kæreste men vi er heller ikke kun venner.
Men, min mor kan ikke lide det fordi at han er mørk i huden. Altså han er dansker men har en anden etnisk baggrund.
Jeg synes det er så klamt, men jeg føler heller ikke at jeg kan have en kæreste som min mor ikke kan lide.
Jeg synes det er racistisk og kan slet ikke håndtere det!
Hvad gør jeg???
Mvh Anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Det er dejligt at høre, at du har fundet en rigtig sød dreng, hvor I begge er rigtig glade for hinanden. Derfor kan jeg også udmærket forstå din frustration over, at din mor ikke bryder sig om ham på grund af hans hudfarve. Jeg vil derfor rigtig gerne forsøge at give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Har din mor sagt direkte til dig, at hun ikke kan lide ham blot på grund af hudfarven? Eller er det noget, du har kunnet mærke på din mor? Hvis din mor har sagt det direkte, synes jeg, at du skal prøve at snakke med hende. Få hende til at uddybe, hvad hun mener.
Er der måske noget, hun er bange for? Har hun nogle fordomme, som I kunne snakke om? Og hvad synes hun ellers om ham – hvis hun ser bort fra hans hudfarve? Måske kunne I tale om alle de gode ting ved ham, som du kan se. Det burde ikke kun være hudfarven, der styrer, hvad din mor synes om ham.
Nogle gange kan det være svært at have sådan en snak. Og måske har du allerede forsøgt, hvor det bare er endt i skænderier? Måske kunne du få hjælp af nogle andre fra familien i sådan en snak med din mor? Måske hvis du har en ældre søskende? Eller din far? Eller en anden voksen fra familien, du har det godt med – og som du tror, det ville være godt at have med til sådan en snak?
Måske kunne du invitere drengen med hjem, så din mor kunne snakke med ham – og ligesom dig opdage, at han bare er en almindelig og sød dreng? Måske har du allerede prøvet det – men så synes jeg, du skal overveje at gøre det igen. Forældre går ofte op i, at deres børn er glade – og måske kan det påvirke din mor at se, hvor glad du bliver, når han er på besøg?
Jeg håber rigtig meget, at det vil lykkes dig at få din mors øjne op for, at der er meget vigtigere ting i kærlighed end hudfarven. Og jeg håber, jeg har kunnet give dig nogle idéer, du har fået lyst til at overveje – og måske afprøve. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen