Brev
ex kæresten vil ikke lade mig være
Hej
jeg er en dreng på 16 år og min ex kæreste vil ikke lade mig være. Vi snakker stadigvæk sammen en gang i mellem, men jeg prøver at være så afvisende som muligt. Det er bare svært en gang imellem fordi hun bliver ked af det, og jeg har det svært ved at gøre andre ked af det.
Hun bliver ved med at prøve at komme tættere og tættere ind til mig, hun prøver hele tiden at presse lidt så hun kan få lidt mere sin vilje. Jeg har sagt til hende 100 gange at jeg ikke har lyst til at mødes i skolen, men hun bliver ved. Hun spørger mig hele tiden om jeg stadigvæk har følelser for hende og om jeg fortryder at slå op. Jeg har det svært ved hele tiden at sige nej.
Jeg vil bare gerne være alene og leve mit eget liv. Det er som om hun prøver at styre det, selvom vi ikke er kærester. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det på en sød måde så hun ikke bliver utrolig ked af det.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Hvor er du bare en sød og eftertænksom fyr. Jeg vil forsøge at give dig nogle råd til, hvordan at du siger fra overfor din ekskæreste.
Det kan nemlig være rigtig svært at skulle afvise andre, især når din ekskæreste stadig håber og ønsker, at få dig tilbage.
Men det er vigtigt at du mærker efter dine egne grænser og holder fast i dit behov for at være alene for en stund. Jeg tænker ikke at det længere kan fungere, at i kan snakke sammen – heller ikke som venner lige nu. For det lyder som om, at din ekskæreste straks vil forvente og forlange mere af dig.
Kunne du skrive til hende på sms eller i et brev, at du virkelig har brug for at være dig selv? At du ikke fortryder; at du har slået op, at du ikke har de følelser for hende. Og det at hun bliver ved at presse ikke er ok for dig, at det skaber mere afstand mellem jer. Og at du er helt afklaret med, at I ikke skal være sammen. At det måske også er for hendes eget bedste, at I ikke har kontakt i en periode? Du kan skrive til hende, at hun ikke skal kontakte dig i den kommende periode, fordi at du har brug for ”luft”. Det vil måske gøre ondt på hende, men være nødvendigt, så hun forstår, at det er slut mellem jer.
Hvis du tænker, at I på et tidspunkt kunne bliver venner, så kunne du også nævne det. Men det er nok bedst ikke at love noget, du ikke kan overholde.
Med ærlighed kommer man langt og jeg synes at det er for jeres begges bedste, at I holder en pause fra hinanden, uden nogen kontakt på sms’er og lignende. Selvfølgelig med respekt for hinanden – forstået på den måde, at man ikke snakker grimt om hinanden og sagtens kan sige kort ”hej”, hvis man skulle støde ind på hinanden i byen eller andre steder.
Jeg håber at mit råd kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen