Brev
Er han ude på at udnytte mig seksuelt?
Kære børnebrevkasse…
jeg er en pige på 16 år,
for nogle måneder siden skrev jeg med denne dreng. det skal lige siges han er 18. Det var ham der kontaktede mig, og jeg fandt ud af at vi bor rimelig tæt på hinanden.
Vi aftalte at være sammen en dag, og det var vi så. vi kunne kun være lidt tid sammen den dag for han skulle til fodbold senere hen. Han er flink nok og ville da gerne på det tispunkt få en ny ven eller noget.
Han hentede mig efter skole i sin bil og kørte så hjem til mig efter. Vi lå bare og snakkede, og det var hyggeligt nok, da han skulle til at hjem rejste jeg mig op, men han vendte mig om og kyssede mig, jeg trak mig lidt væk.
Efter det kontaktede han mig ikke i rigtig lang tid, men efter nogle måneder er han lige pludselig begyndt at kontakte mig igen.
Problemet er bare at han hele tiden skriver ting til mig, om jeg har prøvet sex og diverse ting. Han spørger ind til meget private spørgmål, og om han må prøve at give mig finger osv. Jeg har sagt til ham flere gange at jeg ikke gad at snakke om det, for han behøves ikke at vide alting.
Vi skal så være sammen her om nogle dage igen, og jeg er bare så bange for at han vil prøve på noget, det ved jeg næsten at han vel. Jeg synes bare ikke man skal gå så hurtigt til med sådan noget når man først lige har lært hinanden at kende.
Hver gang vi skriver skal han altid nævne et eller andet med sex, og om han må prøve noget på mig når vi skal være sammen. Enten give finger, blive slikket eller andet.
Jeg finder det meget upassende, fordi jeg har ikke kendt ham i særlig lang tid.
han skriver også at han ikke håber at jeg er for kedelig den dag, og at jeg bare vil være med til at gøre noget vildt.
Han siger at vi måske godt kun ende ud i at blive kærester, jeg ved bare ikke lige med det, fordi hans søster går på min skole årgangen under mig, og det ville være rimeligt underligt hvis jeg begyndte at gå ud med ham, hun ville også tænke det ville være underligt, og så godt kender jeg ham heller ikke.
Men lige nu er jeg mest bange for at han skulle gøre noget nu her hvor vi snart skal være sammen, og jeg er bange for han bare udnytter mig, og jeg er en meget stille pige, jeg har svært ved at sige nej eller stop til noget jeg ikke har lyst til. jeg vil bare ikke ende med at fortryde noget, og have det dårligt med det.
Han virker rigtig flink, men jeg ved snart ikke mere, jo mere han skriver sådan nogle ting, så får jeg også en mistanke til ham.
Jeg synes forholde skal starte ud med at lære hinanden ordenligt at kende først, også blive kæreste hvis man kan lide hinanden, ikke alt det der med gå lige på med det andet.
Please svar på dette brev, så vil jeg blive meget glad.
Hilsen pigen med problemer.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen, hvori du beskriver din tvivl i forhold til en ældre dreng. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, du bliver i tvivl om, hvad der er det bedste at gøre for dig.
Jeg tænker, det måske er ret sejt, når han henter dig i bilen ved skolen, men alligevel kan jeg godt forstå din tvivl om, hvor reel han er i forhold til dig. Du beskriver til sidst i dit brev, hvordan du mener et forhold skal starte med, at man lærer hinanden at kende. Det er en god og sund indstilling til forhold, du beskriver der, mon han er interesseret i at lære dig at kende…?
Han har været meget direkte og sagt til dig, at I måske kan ende med at blive kærester. Hvad mon han har af krav og forventninger til dig i forhold til om han vil være kærester med dig…? Mon han tænker over, hvilke krav du kan have til ham…?
I dit brev fortæller du ikke noget om, hvad dine følelser er for denne dreng, er du overhovedet lun på ham…? Selv om der kun er to år imellem jer, sker der rigtigt meget med jeres udvikling i lige netop den alder. Derfor tænker jeg også, at du ikke skal sige ja til noget, du i virkeligheden ikke er klar til.
Jeg tænker ikke, han respekterer dine ønsker, når du flere gange har skrevet/fortalt ham, at du finder det upassende, når han spørger om intime ting. Hvordan mon han vil reagere, hvis du fortæller ham, at du ikke vil svare ham, når han spørger om sex-ting…? Mon han stadig gerne vil tale/skrive med dig?
Hvis du holder fast i, at I snart skal ses, er det så en ide på forhånd at fortælle ham, hvis du ikke har lyst til noget med at kysse eller sådan noget…? Hvis han bliver vred over det, eller måske oveni købet fortæller, at han bliver skuffet, så er det nok bedre at holde sig væk fra ham, tror du ikke…?
Måske er du bekymret over, hvad han vil sige eller gøre, hvis du siger nej til ham…? Selv om det er et privat emne, spekulerer jeg på, om det er en ide for dig at tale med eksempelvis din mor om ham? Hvis du føler dig presset, eller han bliver vred, kan det så være rart at kunne tale med en fortrolig voksen om ham…
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du skal forholde dig.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen