Brev
Eks..
Hej!
Jeg er en pige på 13, snart 14 år, og for ca. 5 måneder siden, slog min eks kæreste og jeg op.. vi blev begge enige om det, men nu har jeg det virkelig skidt, og det har jeg haft i en måned nu..
har længe overvejet at flytte skole, til en helt anden skole i en anden by.
jeg har helt fantastiske veninder der hjælper mig, men uanset hvad de siger, så får det mig ikke til at skifte mening..
Hvad kan jeg gøre? :/
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 14 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Åh, det kan være hårdt at slå op med en kæreste, og selv om I blev enige om det, som du skriver, så kan det stadig være svært helt at slippe det tætte forhold. Det kunne godt lyde som om, du har fortrudt nu?
I hvert fald skriver du, at du har fået det dårligt, og at du overvejer at flytte til en helt anden skole. Er det mon fordi du tænker, det vil hjælpe at komme væk fra ham, så du ikke skal møde ham eller se ham hver dag? Jeg kender godt den følelse, og i nogle tilfælde kan det måske også hjælpe... Men det kan også være, der er andre måder at løse det på...
Du skriver, at du har nogle rigtig søde veninder. Hvor er det bare godt, du har dem at støtte dig til, og hvor må det være rart at vide, at de er der for dig og gerne vil hjælpe dig... Ville du ikke savne dem, hvis du skiftede skole?
Jeg tænker faktisk på, at nu er det jo sommerferie lige om lidt, så hvis jeg har forstået dig rigtigt, og dine tanker om at skifte skole handler om at "slippe væk" fra din ekskæreste, kunne sommerferien måske give dig den pause, du trænger til lige nu... En pause hvor du ikke hele tiden bliver mindet om ham, og hvor du kommer til at opleve en masse andre ting, der er med til at fylde dine energi-reserver op igen...
Måske tænker du: "det kan du sagtens sige", og jeg ved også godt, at det ikke nødvendigvis er så let at forestille sig, at man kommer ovenpå igen, når man er helt nede af kærestesorg... Men jeg vil alligevel prikke lidt til dig og foreslå dig at lade dine veninder stor-forkæle dig nu, samtidig med at du forkæler dig selv, tager med til hyggelige ting med veninderne eller familien og prøver om du kan åbne dit sind for de oplevelser, der kommer dumpende i sommeren.
Det kan nemlig gøre, at du efter sommerferien kan vende stærkt tilbage og være mindre skrøbelig, og så kan det faktisk være, at du godt kan holde ud, at din ekskæreste er i nærheden af dig. Hvem ved, måske dukker der endda en anden op i løbet af sommeren, som kan gøre dine kinder røde og få dit hjerte til at banke lidt hurtigere...
Jeg ønsker dig den bedste sommer og håber, du får det pusterum, du har brug for, så du kan komme videre.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.